15 vuoden ajan elintarvikealalla vaikuttanut Tero Sivula kuvailee Suomalainen menestysresepti -kilpailua työuransa opettavaisimmaksi matkaksi.
Tero Sivulalla ja Mattila Bros -yrityksen henkilökunnalla on syytä juhlaan, sillä Teron luotsaamat Smokehouse-valmisruuat veivät Suomalainen menestysresepti -ohjelman voiton.
Uudessa valmisruokatuotteessa yhdistyvät amerikkalainen smokehouse-kulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Rasiaan pakattavan valmisruoka-annoksen reseptin salaisuus on se, että kaikki tuotteet ovat hyvänmakuisia, savun makuisia ja täyttäviä.
– Nyt mennään maku edellä sataprosenttisesti, kertoo Mattila Bros -nimellä tunnetun yrityksen toimitusjohtaja Tero Sivula.
Savustuskulttuuri on kaiken ytimessä, sillä Teron vaimon Essin isoisä Leo Mattila lähti 50-luvun puolivälissä Kanadaan metsätöihin. Siellä mies sai opit amerikkalaisesta ruokakulttuurista. Leon palattua Suomeen vuonna 1958 perustettiin yritys, joka nykyisin tunnetaan nimellä Mattila Bros.
– Tarina taustalla on juureva, sillä meillä on täällä Mattila Bros -tehtaamme sydämessä aito savusauna. Olemme savustaneet perinteisiä suomalaisia saunapalvikinkkuja ja muita savustettuja tuotteita. Hyödynnämme sitä toden teolla kaikkien valmistamiemme proteiinien valmistuksessa, käsityönä ja pitkien kypsytysaikojen kanssa totta kai, Tero kertoo.
Uusi tuotekategoria haastoi
Alkuperäisenä ajatuksena oli, että Smokehouse-tuotesarjaan kuuluvat ainakin kana- ja possuvariantti. Kunnianhimoisena tavoitteena oli kuitenkin alusta asti laajentaa valikoimaa. Valmisruuat eivät olleet Mattila Bros:ille tai Terolle ennestään tuttuja, joten uusi tuotekategoria itsessään oli jo haaste.
– Aikaisemmin fokus on ollut kypsien lihajalosteiden teollisessa tuotannossa. Nyt kun siirryimme valmisruuan maailmaan, oli haasteena kaikki säilyvyydestä lähtien. Oli ajateltava sitä, miten eri komponentit toimivat, Tero avaa.
Valmisruokahyllyn valikoima on laaja, joten kilpailijat tuli huomioida. Tero on ylpeä siitä, että he kehittivät kategoriaan erottuvat tuotteen.
– Finaaliin tullessa meillä oli tosi tasapainoinen ja valmis tuotesarja. Kaikki oli tuotteen kana- ja possuvarianttien osalta selvää. Halusimme kuitenkin kehittää myös kasvisvariantin, mutta vain jos saamme siitä tasavertaisen kilpailijan possulle ja kanalle, Tero sanoo.
Kasvisversiota kehitettiin pieteetillä. Juuresten kypsyydet ja maut tuli saada kuntoon. Halloumin savustusaikaa haettiin sitkeästi. Lopulta yritys kannatti.


