Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalainen haluaa ostaa kotimaista ruokaa

Kuva: Sanna Peurakoski
Kuva: Sanna PeurakoskiKotimaiset kasvikset kuva Sanna Peurakos
Julkaistu 24.10.2003 18:18

Valtaosalle kuluttajista kotimainen alkuperä on kaikkein tärkeintä elintarvikkeissa. Peräti 86 prosenttia kuluttajista on tätä mieltä, naiset useammin kuin miehet. Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan kotimaisuudella on merkitystä myös lääkkeitä, luontaistuotteita, vaatteita tai huonekaluja hankittaessa. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä myös käyttämiensä palveluiden suomalaisuutta.

Tutkimuksen mukaan 65 prosentille kuluttajista on tärkeää, että tuote on valmistettu kokonaan Suomessa ja että siihen käytetty raaka-aine on kotimaista. Naisille valmistusmaa ja raaka-aineen alkuperä ovat tärkeämpiä kuin miehille. Naiset arvostavat miehiä enemmän myös sitä, että tuote on alun perinkin suomalainen oivallus.

Joka toiselle kuluttajalle on tärkeää, että yrityksen omistus on suomalaisten käsissä. Sen sijaan yrityksen pääkonttorin ja hallinnon sijaitseminen Suomessa ei ole kuluttajien mielestä yhtä olennaista.

Kuluvan vuoden aikana lähes kolmannes naisista on tietoisesti lisännyt suomalaisten tuotteiden ostamista. Miehistä näin ilmoittaa tehneensä puolet vähemmän. Suurin osa kuluttajista pitää suomalaisia tuotteita ulkomaalaisia parempina. Naiset ovat tätä mieltä hieman miehiä useammin. Naiset myös vaativat miehiä hanakammin, että kuluttajalla on oikeus saada tietää alkuperämerkintöjen avulla, missä maassa tuote on valmistettu.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen teki MDC RISC International Oy GallupKanavan paneelitutkimuksessa viime syyskuussa. Tutkimukseen vastasi 1 400 kuluttajaa iältään 15-74 vuotiaita.

(MTV3-Finfood)

Lisää aiheesta:

Inhottavasta silmäongelmasta ei kostutustipoilla pääse eroonYleellisen samppanjapullon historia yllättää: "Ei voi kätkeä pommia"Kuinka kauan avattu glögi säilyy? Vastaus saattaa yllättääTekokuusi vai aito kuusi? "Aidon kuusen kritiikki kohdistuu siihen, että se palvelee vain lyhyen aikaa"Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:08
    Silmäsairaudet

    Inhottavasta silmäongelmasta ei kostutustipoilla pääse eroon

  • 18:15
    Kuohuviini

    Yleellisen samppanjapullon historia yllättää: "Ei voi kätkeä pommia"

  • 17:15
    Juomat

    Kuinka kauan avattu glögi säilyy? Vastaus saattaa yllättää

  • 14:32
    Joulu

    Tekokuusi vai aito kuusi? "Aidon kuusen kritiikki kohdistuu siihen, että se palvelee vain lyhyen aikaa"

  • 11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."