Suomalainen haluaa ostaa kotimaista ruokaa

Valtaosalle kuluttajista kotimainen alkuperä on kaikkein tärkeintä elintarvikkeissa. Peräti 86 prosenttia kuluttajista on tätä mieltä, naiset useammin kuin miehet. Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan kotimaisuudella on merkitystä myös lääkkeitä, luontaistuotteita, vaatteita tai huonekaluja hankittaessa. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä myös käyttämiensä palveluiden suomalaisuutta.

Tutkimuksen mukaan 65 prosentille kuluttajista on tärkeää, että tuote on valmistettu kokonaan Suomessa ja että siihen käytetty raaka-aine on kotimaista. Naisille valmistusmaa ja raaka-aineen alkuperä ovat tärkeämpiä kuin miehille. Naiset arvostavat miehiä enemmän myös sitä, että tuote on alun perinkin suomalainen oivallus.

Joka toiselle kuluttajalle on tärkeää, että yrityksen omistus on suomalaisten käsissä. Sen sijaan yrityksen pääkonttorin ja hallinnon sijaitseminen Suomessa ei ole kuluttajien mielestä yhtä olennaista.

Kuluvan vuoden aikana lähes kolmannes naisista on tietoisesti lisännyt suomalaisten tuotteiden ostamista. Miehistä näin ilmoittaa tehneensä puolet vähemmän. Suurin osa kuluttajista pitää suomalaisia tuotteita ulkomaalaisia parempina. Naiset ovat tätä mieltä hieman miehiä useammin. Naiset myös vaativat miehiä hanakammin, että kuluttajalla on oikeus saada tietää alkuperämerkintöjen avulla, missä maassa tuote on valmistettu.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen teki MDC RISC International Oy GallupKanavan paneelitutkimuksessa viime syyskuussa. Tutkimukseen vastasi 1 400 kuluttajaa iältään 15-74 vuotiaita.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat