STTK:n puheenjohtaja Antti Palola kirjoittaa nettikolumnissaan, että kiky-matka oli pitkä ja purjehdustermein paikoin karikkoinen ja tuulinen. Se, että sopimus saatiin aikaiseksi, osoittaa hänen mielestään kuitenkin, että työmarkkinajärjestelmämme toimii ja asioista pystytään sopimaan neuvotellen.
***
Kilpailukykysopimus on allekirjoitusta vaille valmis.
Perjantaina saatiin kiky-laiva satamaan yli vuoden kestäneeltä purjehdukselta. Laituriin asti ei vielä päästy, mutta redille kuitenkin odottamaan varsinaista laituripaikkaa. Se on luvattu tulevana perjantaina, kun Metalliliiton valtuusto on matkan lopullisesti hyväksynyt.
Jokainen purjehdus on oma seikkailunsa ja jokaiselta matkalta riittää kerrottavaa. Osa on tositarinoita, osa menee puhtaasti merimiesjuttujen piikkiin. Niissähän ei ole - kuten hyvin tiedetään - totuutta kuin siemeneksi.
Matka satamaan on ollut pitkä, karikkoinen eikä myrskyiltäkään puhumattakaan pienemmistä myräköistä ole vältytty. Alkuperäistä reittisuunnitelmaa on jouduttu korjaamaan useaan otteeseen tilanteen vaatimalla tavalla, mutta perille päästiin.
Nyt ”vanha merimies muistelee” -osastolta arkisempaan retoriikkaan.
"Parempaakaan realistista vaihtoehtoa ei ollut esittää"
Usko on ollut koetuksella niin neuvottelijoilla kuin maan hallituksellakin ja kärsivällisyys sivusta neuvotteluja seuranneella medialla ja kansalla. Milloin on puhuttu yhteiskuntasopimuksesta, milloin työmarkkinaratkaisusta, milloin kilpailukykysopimuksesta. Yhtä kaikki: kyseessä on sisäinen devalvaatio, jonka avulla lasketaan suomalaisen työn hintaa. Alennus otetaan suomalaisen palkansaajan kukkarosta eikä se kaunistelemalla muuksi muutu.
