Selvitys: Verkkoyritysten Internet-yhteyksien markkinoinnissa puutteita

Suomen Kiinteistöliitto on selvittänyt suurempien verkkoyritysten tarjoamia tuotteita ja niiden markkinointia asukkaille. Markkinoinnissa on selkeitä puutteita, joihin toivotaan parannusta, selviää tutkimuksesta. Asukkaille ei esimerkiksi selvästi kerrota, milloin palvelu edellyttää vähintään taloyhtiön hallituksen lupaa.

Suomen Kiinteistöliitto on huomannut puutteita verkkoyritysten tiedottamisessa erityisesti niissä tapauksissa, joissa kysymys on vähäisemmistä asennustoimenpiteistä taloyhtiön laitteisiin. Esimerkiksi olemassa olevaa puhelinkaapelointia käyttävä kiinteistöliittymä vaatii taloyhtiön suostumuksen talon verkkojen ja jakamotilan käytöstä. Tästä verkkoyritysten tulisi selkeästi mainita markkinoidessaan tavallisille asukkaille tai taloyhtiön hallintoa hoitaville tahoille, jotta väärinymmärryksiltä ja pettymyksiltä vältyttäisiin, liitto toteaa.

Internet-yhteyden haluaville rivi- ja kerrostalojen asukkaille on tänä päivänä tarjolla useita vaihtoehtoja. Perinteiset puhelinmodeemit ovat siirtymässä syrjään nopeiden ja kiinteällä kuukausimaksulla toimivien internet-yhteyksien tieltä. Teknisiä toteutusvaihtoehtoja on runsaasti ja tällä hetkellä Home PNA-, kaapelimodeemi- ja ADSL-liittymä näyttäisivät olevan yleisimpiä tarjolla olevia ratkaisuja.

Asukkaille tarjotaan usein sellaista Internet-yhteyttä, joka vaatii asennustoimenpiteitä taloyhtiön hallinnoimiin laitteisiin. Verkkoyritys ei voi tehdä niihin asennuksia ilman taloyhtiön lupaa. Kuluttajille ei kuitenkaan tätä selkeästi kerrota. Sopimusehdoissa kylläkin asiasta on mainittu, mutta niitä tavalliset kuluttajat harvemmin lukevat, Kiinteistöliitto huomauttaa.

Isännöitsijä tai puheenjohtaja ei voi yksin päättää

Verkkoyritykset markkinoivat tuotteitaan kahdella rintamalla. Toisaalta asukkaita haalitaan käyttäjäasiakkaiksi, mutta samalla tarvitaan myös lupa taloyhtiöltä. Verkkoyritykset ovatkin ottaneet käytännöksi tarjota asennuslupaa varten tarvittavaa käyttöoikeussopimusta tai muuta vastaavaa joko suoraan isännöitsijälle tai hallituksen puheenjohtajalle.

Kummallakaan ei ole kuitenkaan oikeutta yksinään päättää asiasta, vaan toimenpiteisiin vaaditaan vähintään hallituksen lupa, jolloin asiasta on päätettävä hallituksen kokouksessa. Hallitus voi päättää asiasta, mikäli toimenpiteestä ei aiheudu yhtiölle merkittäviä kustannuksia eivätkä toimenpiteet sido taloyhtiötä yhteen verkkoyritykseen, toteaa Kiinteistöliitto.

Joissakin tapauksissa voidaan jopa joutua uusimaan kiinteistön televerkkoa, jotta Internet-yhteyden saaminen olisi teknisesti mahdollista. Tällöin asennustöistä voi muodostua kustannuksiltaan suurempi hanke, johon hallituksen lupa ei riitä, vaan tarvitaan yhtiökokouksen yksinkertaisen enemmistön päätös.

Kiinteistöliitolta tulossa ohjeistus

Kiinteistöliitto ja Sähköinfo Oy ovat yhdessä teettäneet tutkimuksen "Asuinkiinteistöjen laajakaistaiset viestintäverkot". Siinä on arvioitu, olisiko palveluyrityksestä riippumattoman asuinkiinteistön laajakaistaisen viestintäverkon toteuttaminen kuluttajan kannalta mielekäs vaihtoehto ja voidaanko eri kompponenttien toimittajia kilpailuttamalla päästä edullisempaan ratkaisuun kuin verkkopalveluyritysten tarjoamilla valmisratkaisuilla.

Tämän lisäksi Suomen Kiinteistöliitto on laatimassa omia yleisiä ohjeistuksia taloyhtiöille siitä, mitä asioita tulisi huomioida, kun taloyhtiö on hankkimassa yhtä tai useampaa kiinteistöliittymää. Ohjeistuksia kaivataan mm. päätöksentekoon, tarjolla olevien tuotteiden vertailuun ja taloyhtiön tietoverkon teknisiin asennuksiin sekä ylläpitoon liittyviin kysymyksiin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat