Selkäkivut Mäkisen murheena

PHOTO: Robert Cianflone/ALLSPORT
PHOTO: Robert Cianflone/ALLSPORTCopyright Allsport 2000
Julkaistu 02.11.2001 16:18

Peugeot-tallin Marcus Grönholm johtaa Australian rallia perjantain yhdeksän erikoiskokeen etapin jälkeen 3,6 sekunnin turvin ennen Subarun Richard Burnsia.

Inkoolaisen tallitoveri Didier Auriol on kolmantena 3,8 sekunnin päässä ja kuljettajien MM-sarjaa Tommi Mäkisen kanssa tasapistein johtava Fordin Colin McRae neljäntenä (-5,3), kun kisasta on takana 10/21 erikoiskoetta.

Korsikan rallin ulosajossa rintarankaan tulleen hiusmurtuman ja kovan iskun saaneiden selkälihasten aiheuttama kipu pudotti Mäkisen kärkivauhdista perjantain erikoiskokeilla.

Maailmanmestaruudesta kamppaileva Mäkinen tuli yön tauolle kuudentena 1.18 minuuttia kärkeä perässä. Liki jokainen 147 ek-kilometrin hyppy ja töyssy tuottivat hänelle kipua. Menoa hidasti myös, että Mäkinen valitsi etapin ensimmäisille erikoiskokeille liian pehmeäseoksiset renkaat, eikä autokaan ollut mieleinen.

-Aika paljon jouduin kivun takia nostelemaan kaasua, varsinkin kahdella erikoiskokeella. Auto taas luisteli aika lailla. Perä karkasi kaarteissa koko ajan pois puhtaalta ajouralta ja siinä hukkui aikaa, Mäkinen mietti.

Kisan keskeyttäminen kipujen takia ei ole käynyt Mäkisen mielessä, mutta sekin voi olla edessä, jos tuskat yltyvät. -Katsellaan huomenna mikä on tilanne. Mutta eiköhän se tästä, Mäkinen arveli.

Grönholm johdossa atuon vikuroinnista huolimatta

Grönholm nousi rallin johtoon perjantaina ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Päivän etapeilla hän menetti kärkipaikan kahdesti McRaelle, mutta molemmilla kerroilla vain erikoiskokeen ajaksi.

-Etupyörän aurauskulmissa oli jotakin hassusti. Monta kertaa niissä oli monta milliä heittoa, kun tulin huoltoon, vaikka en osunut mihinkään. Se tietysti vaikeutti ajamista, Grönholm ihmetteli. -Muuten ongelmaton päivä, vaikka ei mikään fantastinen ajofiilis ollutkaan.

Harri Rovanperä jakoi perjantain yhden pohja-ajan inkoolaisen tallitoverinsa kanssa ja tuli Perthin tauolle viidentenä. Eroa kärkeen karttui päivän mittaan 15,9 sekuntia.

-Jostain syystä minulta näyttää kuluvan eturenkaita enemmän kuin muilta. Sen takia pitkien erikoiskokeiden lopussa tulee vähän takkiin, Rovanperä sanoi. -Lauantaille muuteltiin vähän voimansiirron lukkojen ajoituksia. Se voi korjata ongelman.

Colin McRae starttaa ykkösenä

McRae oli perjantaina kilpailun kärjessä kahden erikoiskokeen ajan, mutta putosi yön taukoon mennessä neljänneksi. Hän kertoi ajaneensa iltapäivän erikoiskokeet maltilla.

-Tien reunalla on sen verran kantoja ja puiden juuria, että niihin on todella helppo teloa auto, McRae sanoi.

Skotti voi varmistaa kilpailussa maailmanmestaruuden, jos hän voittaa rallin ja Mäkinen jää ilman pisteitä. Onnistuneen avausetapin jälkeen McRaelle saattaa kuitenkin olla luvassa ongelmia lauantaille.

Toisen kilpailupäivän lähtöpaikat jaettiin perjantain tuloslistan mukaisessa järjestyksessä. McRae myöhästyi seremoniasta ja käveli sitten tilaisuudesta ulos valintaa tekemättä, kun häntä ei päästetty myöhästyneenä heti lavalle.

Näin ollen hänelle "jäi" lauantaiksi kehnoin mahdollinen lähtöpaikka; numero yksi. Kilpailun tuomaristo voi halutessaan muuttaa ratkaisua.

Burns tyytyväinen, Sainz ei

MM-sarjassa kolmantena kuuden pisteen päässä kärjestä oleva Burns ajoi perjantain ongelmitta.

-Murheeton päivä. Tästä on hyvä jatkaa, britti hymyili. MM-nelosella Fordin Carlos Sainzilla sen sijaan oli vaikeuksia, vaikka muille jakaa. Hän jakoi kaksi pohja-aikaa, mutta oli tauolla vasta 11:s yli kolme minuuttia Grönholmille jääneenä. Sainz menetti aikaa rikottuaan autonsa takavetoakselin, jonka korjaaminen tuotti minuutin aikasakkoa.

Lisäksi hän sai aikatarkastusminuutin tultuaan erikoiskokeen lähtöön liian aikaisin. Sainzin epäonni kertautuu, sillä lauantain lähtöpaikat valittiin perjantain tuloslistan järjestyksessä.

Kangas N-ryhmän toisena

Pasi Hagström on yksityisellä Toyotallaan 18:s Australian rallin perjantain erikoiskokeiden jälkeen. Tallien cupissa mukana olevien sarjassa hän on toisena Tanskan Henrik Lundgaardin jälkeen. Voittaakseen Australian ralliin päättyvän cupin hänen täytyy olla cupiin osallistuvien kuljettajien nopein.

Juha Kangas on Mitsubishillään N-ryhmässä toinen 41,8 sekuntia Australian rallin veteraaneihin kuuluvaa Ed Ordynskyä perässä. Marko Ipatti on Subarulla N-ryhmässä kuudentena 2.25 minuuttia kärkeä perässä.

-Aamulla yksi erikoiskoe meni pilalle nestehukan takia. Sittemmin ongelma saatiin järjestykseen, Kangas kertoi. Australian rallissa ajettiin perjantaina yli 30 asteen helteessä. Ipatti menetti aikaa yhdellä erikoiskokeella, kun renkaat lämpenivät liikaa.

(MTV3-STT)