Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Schumin aikana pahamaineista tallipeliä

Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Itävalta 2002, kuva: Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images
Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Itävalta 2002, kuva: Christof Koepsel/Bongarts/Getty ImagesGetty
Julkaistu 19.10.2008 13:50(Päivitetty 19.10.2008 15:53)

Formula ykkösten lähihistoriassa on useaan otteeseen turvauduttu sopupeliin tallikaverusten välisissä ohitustilanteissa.

Pahamaineisin tapaus sattui Itävallan GP:ssä 2002, jolloin Rubens Barrichello joutui päästämään Michael Schumacherin edelleen, vaikka kyseessä oli vasta kauden kuudes osakilpailu - ja Schumi oli jo muutenkin ylivoimaisessa MM-johdossa. Tämän tapauksen seurauksena Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi kilpailun tulokseen vaikuttavat tallimääräykset.

Esimakua Ferrarin tempusta saatiin jo Itävallan GP:ssä 2001, jolloin Barrichelloa päästi Schumi ohitseen vähän ennen maalia. Tuolloin Schumi nousi Barrichellon edelle kisan kakkoseksi.

Myös USA:n GP:ssä 2002 Schumin ja Barrichellon välillä nähtiin ihmeellistä peliä. Ferrari-autot tulivat Indianapolisin maalilinjalle lähes täsmälleen yhtä aikaa, kun johdossa ajanut Schumacher hidasti vauhtiaan loppusuoralla päästäen Barrichellon niukasti edelleen.

Mika Salo joutui lahjoittamaan Saksan GP:n voittonsa Ferrari-tallikaverilleen Eddie Irvinelle kaudella 1999. Salo toimi tuolloin loukkaantuneen Michael Schumacherin tuuraajana Ferrarilla ja Irvine taisteli mestaruudesta.

McLaren-tallissa David Coulthard päästi Mika Häkkisen edelleen kahdessa peräkkäisessä kisassa. Ensin kauden 1997 päätöskisassa Jerezissä ja sitten kauden 1998 avauskisassa Australiassa.

Jerezissä Coulthard päästi Häkkisen ajamaan avausvoittonsa, sillä Häkä ohitti vielä viimeisellä kierroksella Williamsin Jacques Villeneuven. Kyseisen kisan jälkeen esitettiin epäilyjä sopupelistä jopa Williamsin ja McLarenin välillä Häkkisen Villeneuvesta suorittaman helpon ohituksen johdosta, mutta FIA tyrmäsi epäilyt aiheettomina.

Australiassa Häkkinen oli menettänyt johtopaikkansa ajettuaan tallin radioliikenteeseen kohdistuneen häiriköinnin takia turhaan varikkosuoran läpi. McLarenin tallimääräys korjasi kuljettajien välisen tilanteen kömmähdystä edeltävän tilanteen mukaiseksi. Häkkinen pääsi näin ajamaan voittoon.

Tällä kaudella Heikki Kovalainen päästi Lewis Hamiltonin sopuisasti edelleen Saksan GP:ssä.

Viime kaudella tutkittiin, kielsikö McLaren Hamiltonia ajamasta täysillä tallikaveriaan Fernando Alonsoa vastaan Monacon GP:ssä. Tapauksesta ei annettu rangaistusta.

F1:n alkuaikoina 1950-luvulla tallimääräykset olivat vielä paljon nykyistä räikeämpiä, sillä tallin kakkoskuski sai luovuttaa oman autonsa kesken kisan ykköskuskin käyttöön, jos ykköskuski oli joutunut keskeyttämään.

Teksti: Jani Merimaa.

(MTV3)

Katso F1-videot Netti-tv:stä (maksullinen):

Lisää aiheesta:

Ferrari-pomo: Massa hallitsee paineetKovalaisen renkaat pyörivät väärinpäinTalli havaitsi rengasrikon ennen KovalaistaF1-mestarin raju FIA-hyökkäys sensuroitiinTallimääräystutkintaa ei edes harkittuKiinan GP:n lehdistökatsaus: Hamilton maailmanvalloituksen partaalla
Kiina 2008

Tuoreimmat aiheesta

Kiina 2008
  • 21.10.200818:13
    Kiina 2008

    Ferrari-pomo: Massa hallitsee paineet

  • 21.10.200817:11
    Heikki Kovalainen

    Kovalaisen renkaat pyörivät väärinpäin

  • 20.10.200818:54
    Heikki Kovalainen

    Talli havaitsi rengasrikon ennen Kovalaista

  • 20.10.200817:03
    Kiina 2008

    F1-mestarin raju FIA-hyökkäys sensuroitiin

  • 20.10.200814:18
    Kiina 2008

    Tallimääräystutkintaa ei edes harkittu