Michael Schumacherin ura formula ykkösten MM-sarjassa päättyi Brasilian gp-kisaan. Hänen haltuunsa jäi tukku ennätyksiä, joita ei joidenkin mielestä rikota koskaan. Se on ainakin varmaa, että kukaan ei lähivuosina nouse seitsemään mestaruuteen, 91 gp-voittoon ja 68 paalupaikkaan.
Kuusitoista vuotta formula ykkösten MM-sarjassa ajanut Schumacher, 37, nousi sarjan seuratuimmaksi hahmoksi 1990-luvun puolivälissä, kun edellisen sukupolven suuret nimet, kuten Alain Prost ja Nelson Piquet olivat lopettaneet ja Ayrton Senna kuoli Imolan radalla 1994.
Karting-sarjoista ja pikkuformuloista oppinsa hakenut saksalainen osoittautui huippunopeaksi ja häikäilemättömäksi kuljettajaksi. Vuonna 1996 Ferrarille siirryttyään hän löysi tallin, joka oli valmis työskentelemään sillä tarmolla ja kunnianhimolla, jota Schumacher itseltäänkin vaati.
Perfektionistina tunnettu Schumacher veti Ferrarille mukaansa Benettonilta suunnittelija Rory Byrnen ja tekniikka- ja taktiikkaguru Ross Brawnin. Kun kolmikon johtajaksi saatiin Peugeotilla ralli- ja rata-autojen parissa menestyksellä tallia johtanut Jean Todt ja Ferrarin liki rajaton kehitysbudjetti, alkoi tapahtua.
Schumacher piiskasi Ferrarinsa viiteen mestaruuteen ja piti hallussaan maailmanmestarin titteliä yhtäjaksoisesti pidempään kuin kukaan muu koskaan aikaisemmin. Schumacher oli mestari yhtä mittaan vuodesta 2000 alkaen neljä vuotta, 11 kuukautta ja 17 päivää. Jakso päättyi viime syksynä Fernando Alonson mestaruuteen.
Tietoa, taitoa ja kunnianhimoa
Ferrari-vuosinaan 2000-luvulla Schumacher ajoi voitosta toiseen. Suurimmillaan hänen ylivoimansa oli vuonna 2004, kun hän voitti kauden aikana kolmetoista gp-kilpailua.
Schumacherin menestyksen salaisuutta ei tarvitse kaukaa hakea: saksalainen pystyi ajamaan kovaa kaikissa olosuhteissa, ja myös autolla, jonka säädöt eivät ole aivan parhaimmillaan. Omalla innollaan ja mekaanikon teknisellä tietämyksellään hän loi intoa myös tallien kehitystyöstä vastaaviin.
Vaikka Schumacher muistetaan ennätystenmurskaajana, hän jää historiaan myös kuljettajana, joka ei kaihtanut keinoja hakiessaan menestystä. Tuorein muistutus siitä oli Monacon gp, jossa hän pysäytti ajokkinsa aika-ajossa ajolinjalle hidastaakseen muita ja putosi rangaistukseksi paalulta lähtöletkan hännille.
Kauden 1994 viimeisessä kilpailussa hän kolhi ensin omaa autoaan ja rusikoi sitten Damon Hillin radalta ja vei mestaruuden. Vuoden 1997 mestaruustaistossa hän yritti kolaroida Jacques Villeneuven radalta, mutta tuli rangaistukseksi suljetuksi MM-sarjasta ja menetti kakkossijan.
Schumacher tunnetaan myös kuljettajana, joka ei kilvanajon lisäksi juuri näy julkisuudessa muuta kuin tv-mainoksissa. Hän viihtyy vapaa-ajat perheensä, vaimo Corinnan, 9-vuotiaan tyttärensä Gina Marian ja 7-vuotiaan poikansa Mickin kanssa.
Kilvanajo loppuu tyystin
Schumacheria kuvaa hyvin se, että hänet on menestyksestään huolimatta valittu vain kaksi kertaa Vuoden urheilijaksi Saksassa. Ja kun niistä jälkimmäinen palkinnonjakotilaisuus osui päällekkäin Schumacherin perinteeksi muodostuneen Norjan perheloman aikaan, hän ei vaivautunut itse paikalle pystiä pokkaamaan.
Schumacherin luottomies on aina ollut hänen managerinsa Willi Weber, josta hän on todennut, ettei ole koskaan edes riidellyt hänen kanssaan. Weber otti Schumacherin hoiviinsa jo pikkuformuloissa ja hankki rahat ensimmäisiin MM-pesteihin Jordan- ja Benetton-tallien kanssa 1991.
Sittemmin Schumacherista on Weberin manageroimana kasvanut kymmeniä miljoonia euroja vuosittain tienaava megajulkkis, jonka kanssa monet sponsorit jatkavat sopimuksiaan vielä ensi vuonna, vaikkei Schumacher enää kilpaile.
Entä mitä Schumacherin elämässä tapahtuu jatkossa? Hän on nauranut lyttyyn kaikki mediaspekulaatiot mahdollisesta siirtymisestä Mika Häkkisen seuraksi DTM-sarjaan.
- En osallistu enää mihinkään sarjaan, Schumacher vakuuttaa.
Sen sijaan Ferrari-tallin kanssa Schumacher aikoo jatkaa yhteistyötään. Millainen hänen roolinsa on, siitä ei ole vielä tihkunut tietoja.
Michael Schumacher
GP-viikonloppuja: 250
GP-startteja: 248
GP-voittoja: 91 (ennätys)
Palkintosijoja: 154 (ennätys)
Paalupaikkoja: 68 (ennätys)
Eturivin lähtöpaikkoja: 115 (ennätys)
Kilpailun nopeimpia kierroksia: 76 (ennätys)
MM-pisteet kautta aikojen: 1369 (ennätys)
Pistekeskiarvo per GP-startti: 5,52 (ennätys)
Voittoprosentti per GP-startti: 36,7
Kierroksia johdossa: 5108 (ennätys)
Maailmanmestaruudet: 7 kpl, 1994, 1995, 2000-2004 (ennätys)
Peräkkäisiä pistesijoja: 24 (ennätys)
Peräkkäisiä palkintosijoja: 19 (ennätys)
Voittoja samalla radalla: 8 voittoa Magny-Coursissa (ennätys)
GP-startteja saman tallin autolla: 179 kpl Ferrarilla (ennätys)
Hattutemput (voitto, paalupaikka ja nopein kierros samassa kilpailussa): 22 (ennätys)
Ensimmäinen GP-kilpailu, Belgian gp 1991.
F1-tallit: Jordan 1991, Benetton 1991-1995, Ferrari 1996-2006.
Parhaat saavutukset F1-sarjan ulkopuolella: Saksan Formula 3 -mestari 1990 ja 1991, Saksan Formula König -mestari 1988.
Michael Schumacherin vuodet F-ykkösissä (talli/sijoitus MM-sarjassa):
1991 Benetton ja Jordan 13. (kuusi kilpailua/ 4 pistettä)
1992 Benetton, kolmas (1 voittoa)
1993 Benetton, neljäs (1 voitto)
1994 Benetton, mestari (8 voittoa)
1995 Benetton, mestari (9 voittoa)
1996 Ferrari, kolmas (3 voittoa)
1997 Ferrari, (5 voittoa). Schumacher suljettiin sarjasta hänen kolaroituaan Jacques Villeneuven kanssa Jerezin radalla.
1998 Ferrari, toinen (6 voittoa)
1999 Ferrari, viides (2 voittoa)
2000 Ferrari, mestari (9 voittoa)
2001 Ferrari, mestari (9 voittoa)
2002 Ferrari, mestari (11 voittoa)
2003 Ferrari, mestari (6 voittoa)
2004 Ferrari, mestari (13 voittoa)
2005 Ferrari, kolmas (1 voitto)
2006 Ferrari, toinen (7 voittoa)
(MTV3-STT)