Sanomalehtien levikit laskussa, aikakauslehdet kiinnostavat

Suomalaisten lehtienluku näyttää siirtyvän verkkaisesti sanomalehdistä aikakauslehtien suuntaan. Levikintarkastus Oy:n tänään julkistamien viimevuotisten levikkilukujen perusteella tämä trendi näyttää yhä jatkuvan. Levikintarkastuksen selvityksessä mukana olleiden sanomalehtien yhteenlaskettu levikki laski 1,6 prosenttia edellisvuotiseen verrattuna samaan aikaan kun aikakauslehtien levikki nousi 1,8 prosenttia.

Sanomalehdistä levikinlaskusta kärsivät etenkin iltapäivälehdet, joiden molempien levikit putosivat yli kuusi prosenttia. Ilta-Sanomat kuitenkin säilytti asemansa maan toiseksi suurimpana sanomalehtenä, ja myös Iltalehti säilytti nelossijansa.

Iltapäivälehtien ohella myös lähes kaikkien muiden suurten sanomalehtien levikit olivat viime vuonna laskusuunnassa. Helsingin Sanomien levikki putosi reilun prosentin reiluun 441 000:een. Turun Sanomien levikki laski 2,2 prosenttia, Kauppalehden levikki 2,6 prosenttia ja Maaseudun Tulevaisuuden levikki 2,9 prosenttia. Savon Sanomien levikki putosi 1,4 prosenttia, kun taas Etelä-Suomen Sanomien, Kalevan ja Keskisuomalaisen levikinlasku jäi alle yhden prosentin.

Suurimmista sanomalehdistä levikkiään onnistui kasvattamaan vain Aamulehti, jonka levikki nousi viime vuonna 0,4 prosenttia hieman yli 136 000:een.

-Sanomalehtien kohdalla negatiivinen muutos on ollut kohtuullisen maltillinen. Lehdet ovat pitäneet hyvin pintansa nykyisessä mediamyllerryksessä. Sanomalehdet kuuluvat edelleen suomalaiseen päivään, Levikintarkastus Oy:n toimitusjohtajan Ullamaija Arasto sanoo.

Asuminen ja koti kiinnostavat

Aikakauslehtien puolella levikkiään kasvattivat erityisesti Pirkan ja Yhteishyvän kaltaiset asiakaslehdet. Pirkka vahvisti asemaansa Suomen suurimpana aikakauslehtenä kasvattamalla levikkiään kuutisen prosenttia vajaaseen 1,4 miljoonaan.

Tilatuista lehdistä suosiotaan kasvattivat erityisesti asumiseen, rakentamiseen ja puutarhanhoitoon keskittyneet erikoislehdet, jotka kasvattivat yhteenlaskettua levikkiään lähes 25 000:lla. Etenkin Koti ja Keittiö, Kotipuutarha, Glorian Koti ja Meidän Talo onnistuivat levikkinsä kasvattamisessa.

Sen sijaan naistenlehtien ja yleisaikakauslehtien levikit olivat vuonna 2002 selvästi edellisvuotisia pienempiä. Naistenlehdistä levikkiään menetti etenkin Suuri Käsityölehti, jonka levikki pieneni noin 20 000:lla. Naistenlehtien valopilkkuja olivat etenkin levikkiään yli viidenneksellä parantanut Kotilääkäri sekä Cosmopolitan, jonka levikki kasvoi vajaat kahdeksan prosenttia.

Yleisaikakauslehdissä levikkiään onnistuivat kasvattamaan vain markkinajohtajat ET-lehti ja 7 päivää sekä markkinoille uutena tullut OHO!, kun taas esimerkiksi Seuran, Hymyn ja Nykypostin levikit laskivat vajaat neljä prosenttia. Jos asiakaslehtiä ei oteta huomioon, Aku Ankka säilytti viime vuonna asemansa Suomen suurimpana aikakauslehtenä. Sarjakuvalehden levikki kasvoi 2,2 prosenttia reiluun 294 000:een.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat