Mika Salon mukaan tallipäällikkö Peter Sauber ei suinkaan itse löytänyt Kimi Räikköstä 2000-luvun alussa, jolloin Räikkönen teki F1-debyyttinsä Sauber-autolla.
Pikkuformuloista kuninkuusluokkaan pikatahdilla noussutta Räikköstä pidetään yleisesti Sauberin parhaana löytönä, mutta Salon mukaan tämä käsitys on virheellinen.
Salo ajoi Sauberilla kaudella 2000, mutta halusi pois tallista seuraavalla kaudella siirtyäkseen Toyotalle. Niinpä Salo sai idean Räikkösen ottamisesta Sauberille itsensä tilalle ja ehdotti tallipäällikkö Peter Sauberille nuoren Räikkösen testaamista.
– Kimin ottaminen Sauberille oli alun perin minun ideani. Tiesin Kimin taidot ja aloin puhua asiasta Peter Sauberille, joka oli täysin ajatusta vastaan, Salo sanoo maanantaina julkaistussa F1nnmade-kirjassa, joka kertoo formula ykkösten parissa toimineista suomalaisista ihmisistä ja yrityksistä.
Salo esitti ajatuksensa myös Sauberin tekniselle johtajalle Willy Rampfille ja toimitusjohtajalle Jost Capitolle.
– Painostimme kolmestaan Peter Sauberia antamaan Kimille edes mahdollisuuden ja kokeilemaan häntä. Meni pitkään ennen kuin Sauber suostui ja antoi Kimille testin Mugellossa. Vein Kimin ensimmäisiin testeihin koneellani. Oli uskomatonta, että Peter Sauber kehui myöhemmin, kuinka hän löysi nämä talentit. Hän ei olisi halunnut millään Kimiä tiimiinsä, Salo kertoo.
Räikkönen testasi Sauber-autoa ensimmäisen kerran syyskuussa 2000 ja vakuutti tallien väen taidoillaan. Niinpä Räikkönen kiinnitettiin Sauber-kuljettajaksi nelivuotisella sopimuksella alkaen kaudesta 2001. Räikkösen managerit Steve ja David Robertson joutuivat F1nnmade-kirjan mukaan maksamaan neljä miljoonaa euroa suojattinsa ajopaikasta Sauberille. Räikkösen Sauber-ura jäi kuitenkin yhden kauden mittaiseksi, sillä McLaren osti Kimin ulos sopimuksesta maksamalla sveitsiläistallille 25 miljoonan euron siirtokorvauksen. F1nnmade-kirjan mukaan Räikkönen on tienannut koko F1-urallaan lähes 250 miljoonaa euroa.