MTV.fi esittelee kevään ja kesän aikana Salattujen elämien kulisseissa työskenteleviä henkilöitä. Tällä kertaa vuorossa on tuottaja Rea Stephany.
– Kerro nopeasti, mulla on minuutti aikaa, Rea Stephany toteaa napakasti, mutta kuitenkin iloisesti hymyillen, kun sovin hänen kanssaan ajankohtaa haastattelulle.
Salatuissa elämissä on käynnissä viimeiset kuvausviikot ja samaan aikaan päälle puskevat sarjasta tehtävän Nightmare 2 -nimellä kulkevan elokuvan käytännön järjestelyt. Salkkareiden tuottajana viimeiset 1,5 vuotta toiminut Stephany myöntää, että työpaikalla eletään parhaillaan yhtä vuoden kiireisimmistä ajoista.
– Liikkuvia osia on nyt elokuvan takia normaaliakin enemmän, hän selittää.
Tuottaja on monelle tuttu termi esimerkiksi musiikkibisneksestä ja elokuva- ja tv-tuotannoista, mutta käytännön työnkuva ei varmasti ole kaikille selvä.
– Olen vastaavan tuottajan kanssa vastuussa budjetista sekä sisällöstä, eli siitä, että kanavalle toimitetaan aikataulussa sitä mitä on tilattu. Tuottaja on myös työryhmän esimies ja työnantajan edustaja, Stephany selventää.
Normaali työpäivä pitää sisällään esimerkiksi tapaamisia ja palavereja, käsikirjoitusten lukemista, juoksevien asioiden hoitoa ja ratkomista sekä tulevaisuuden suunnittelua.
– Saan tehdä työtä tekstin, kuvien ja ihmisten kanssa. Työ vaatii suurien kokonaisuuksien hallintaa, mutta myös tarkkuutta esimerkiksi budjetin kanssa.
Kun kyse on Salkkarit-tuotannosta, on selvää, että jatkuvasti tapahtuu ja jokainen työpäivä on erilainen.
– Koska tuotannossa on paljon liikkuvia osia ja työntekijöitä noin sata, tapahtuu lähes joka päivä jotain odottamatonta, Stephany kuvailee.
Nuoret samaistuvat sarjaan
Salkkareissa kuvaustahti on tiivis, joten pienikin yllättävä käänne laittaa koko paletin sekaisin. Yllättäviä tilanteita ovat esimerkiksi näyttelijöiden äkilliset sairastumiset.
– Silloin pitää päättää muutetaanko tarinaa eli käsikirjoitusta vai onko mahdollista kuvata kohtaukset myöhemmin, Stephany selittää.
Ammattitaitoinen työryhmä saa kuitenkin hänen mukaansa selvitettyä nopeasti tilanteen kuin tilanteen.
– Ihmisten kanssa ongelmatilanteista selviää useimmiten keskustelemalla. Teknisten ongelmien kohdalla täytyy miettiä mikä on vähinten huono ratkaisu ja miten kuvauksia saadaan jatkettua mahdollisimman pian. Päivittäissarjan tuotannossa tärkeintä on tehdä ratkaisut nopeasti ja saada tieto liikkumaan eteenpäin. Tärkeää on myös pysyä rauhallisena ja ottaa asiat vastaan asioina.
Paras palkinto haastavasta työstä tulee vuosien ajan huippukorkeina pysyneiden katsojalukujen muodossa. Tuottaja saa myös paljon palautetta sarjan faneilta, jotka ovat löytäneet omaan elämäänsä lohtua sarjasta.
– On koskettavaa lukea ihmisten palautteita, joista välittyy, kuinka tärkeä asia Salkkarit monelle suomalaiselle on. Mieleen ovat jääneet erityisesti sellaiset palautteet, joiden lähettäjä on saanut apua omaan hankalaan elämäntilanteeseensa Salkkareista, kun jokin roolihahmo on käynyt läpi samantapaisia asioita. Erityisesti nuorilta tulee tällaisia kertomuksia paljon, Stephany kertoo.
Vaikka Salkkareiden juonenkäänteitä arvostellaan joskus epärealistisiksi, koskettavat sarjan tapahtumat Stephanyn mukaan lukuisia katsojia.
– Tarinat ovat ajankohtaisia ja monenlaisia tärkeitä asioita käsitellään, vaikka kyseessä onkin saippua, jonka päätarkoitus on viihdyttää. On myös ollut inspiroivaa tehdä runkosarjaan liittyviä nettisarjoja ja pitkiä elokuvia. Niissä päästään vähän revittelemään ja kokeilemaan erilaisia lajityyppejä, hän selittää.