Sadat suomalaiset romuttivat useita autojaan muhkean palkkion toivossa, mutta rahaa saakin vain yhdestä: "Tulemme tekemään kaikkemme, että..."

5:25
Sadat suomalaiset romuttivat useita autojaan muhkean palkkion toivossa, mutta rahaa saakin vain yhdestä. Mitä ihmettä, Traficom?

Traficom korjasi romutuspalkkio-ohjeistustaan siten, että yhden uuden vähäpäästöisen auton ostamiseen voi hyödyntää vain yhden romutuspalkkion. Tämä tosin tapahtui vasta sen jälkeen, kun useat suomalaiset olivat romuttaneet useita autojaan.

Traficomin mukaan kansalaisten on voitava luottaa viranomaisen toimintaan. Se myöntää, että romutuspalkkiokampanjaan liittyvässä ohjeistuksessa mentiin metsään, mistä johtuen hyvässä uskossa toimineet kansalaiset ovat löytäneet itsensä lohduttomasta tilanteesta.

Lakiin tehdyn korjauksen mukaan nippuhakemuksen tehneille voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio. Aiemmin mitään ylärajaa ei oltu määritelty, vaan esimerkiksi kymmenen autoa romuttamalla oli lain mukaan oikeutettu kymmeneen romutuspalkkioon, jolla uudesta autosta olisi saanut 20 000 euron alennuksen ja sata autoa romuttamalla 200 000 euron alennuksen.

– Pyydämme anteeksi sitä, että neuvonnastamme on syntynyt haittaa hyvässä uskossa toimineille kansalaisille. Autamme hakijoita valitus- ja vahingonkorvaussasioissa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa, Traficomin autoilijan palveluiden ylijohtaja Kati Heikkinen pahoitteli aiemmassa tiedotteessa.

Useita romutuspalkkioita eli nippuhakemuksia yhden uuden auton hankintaa varten on hakenut kaikkiaan 323 henkilöä. Yli puoleen nippuhakemuksista liittyy Traficomin mukaan epäselvyyksiä. Katso videolta, millaisia.

"Tulemme tekemään kaikkemme"

Heikkinen kertoi perjantain Uutisaamu-lähetyksessä puhelimitse, että Traficomilla on tällä hetkellä käsittelyssä 155 niputushakemusta, joiden kohdalla se katsoo hakijoiden toimineen hyvässä uskossa. Romutettujen autojen lukumäärä on ollut keskimäärin 10 autoa.

– Tulemme tekemään kaikkemme, että nämä vahingonkorvausprosessit menisivät sujuvasti, Heikkinen vakuutteli.

Korvauksia vaativan hakijan ei Heikkisen mukaan tarvitse itse tehdä mitään, vaan yhteydenotto tapahtuu Traficomin puolelta.

Heikkinen ei ottanut kantaa siihen, mistä sen kiusallinen ja kalliiksi käyvä virhe johtui.

– Täytyy käydä tämä läpi tarkoin ja ottaa opiksi, mutta tällä hetkellä tärkeintä on keskittyä hoitamaan näiden ihmisten asioita eteenpäin.

Artikkelin yllä olevalla videolla kerrotaan muun muassa se, millaisiin menopeleihin romutuspalkkiota on haettu kaikkein useimmin ja mikä on ollut Traficomin mielestä kaikkein iloisin yllätys. Heikkinen kertoo myös sen, millaisia epäselvyyksiä niputushakemuksiin on liittynyt. Kaikki romutuspalkkion hakijat eivät nimittäin ole toimineet hyvässä uskossa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja