Rovio: Emme ole tekemisissä vakoilujärjestöjen kanssa

Suomalainen peliyhtiö Rovio painottaa, ettei se jaa tietoja, tee yhteistyötä tai ole salaliitossa minkään vakoilujärjestön kanssa.

Brittilehti The Guardian julkaisi eilen uutisen, jonka mukaan USA:n turvallisuusvirasto NSA ja sen brittivastine GCHQ ovat kehitelleet keinoja päästäkseen käsiksi vuotaviin älypuhelinsovelluksiin.

Yli 1,7 miljardia kertaa ladattu Angry Birds on ollut tiedustelupalveluille houkutteleva kohde.

Väitteet perustuvat tietovuotaja Edward Snowdenin medialle antamiin salaisiin asiakirjoihin.

Mainosalustat vakoilun välineenä?

Brittiläinen GCHQ käytti Angry Birdsia esimerkkitapauksenaan. Turvallisuusvirasto on panostanut keinoihin päästä sovellusten käyttäjien tietoihin mainosalustojen kautta.

Mainosalusta tuottaa sovellukseen mainossisällöt. 

Angry Birdsin yhteistyökumppanikseen mainitseva mobiilimainosfirma Millennial Media ei ole toistaiseksi kommentoinut vakoiluväitteitä.

– Rovio ei salli minkään kolmannen osapuolen käyttää tai välittää eteenpäin käyttäjien henkilötietoja, Rovion tämänpäiväisessä tiedotteessa sanotaan.

– Jos mainosalustoja käytetään vakoilutarkoituksiin, meidän on arvioitava uudestaan työskentelyä näiden kanssa.

Peliyhtiö painottaa, että pelaajien luottamus on sille ykkösasia.

– Tärkeintä on selvittää, miten käyttäjien yksityisyys voidaan varmistaa niin, ettei siitä ole haittaa koko mainosalalle ja mainosalustoja käyttäville lukemattomille matkapuhelinsovelluksille, Rovion toimitusjohtaja Mikael Hed kommentoi yhtiön tiedotteessa.

Vakoiluepäilyt selvitettävä

Pelialan kattojärjestön Neogamesin johtajan KooPee Hiltusen mukaan vakoilun uhka on tiedostettu.

– Kaikki verkossa oleva materiaali on potentiaalista seurattavaa. Ei voi sanoa, että pelit olisivat enemmän tai vähemmän turvassa.

– Tällaiset uutiset vahvistavat käsityksen siitä, että porsaanreikiä löytyy. Ennen kuin huolestuu pitäisi kuitenkin selvittää, mitä kaikkea on tapahtunut ja onko sovellusten kautta kerätty tietoja.

Hiltunen sanoo, että mainosalustoissa voi olla riskinsä, vaikka pelisovellusten kehittäjät pyrkivätkin selvittämään, mitä niiden kanssa yhteistyötä tekevien mainosfirmojen taustalla on.

– Suhde kuluttajaan on pelintekijälle kaiken A ja O. Mikä vaan tätä suhdetta vahingoittava asia on iso huolenaihe.

Lue myös:

    Uusimmat