Pälkäneellä vajoavan, käyttökiellossa olevan rivitalon osakkaat saattavat joutua maksamaan kymmeniä tuhansia euroja purkukustannuksia.
Asia selviää kunnan rakennus- ja ympäristöjaoston esityslistasta. Tapausta käsitellään kokouksessa vielä tänään.
Rakennustarkastaja esittää jaostolle, ettei taloyhtiön anomaa kahden vuoden jatkoaikaa purkamiselle hyväksyttäisi. Lisäksi esityslistassa esitetään, että rakennuksen purkamista ja sen selvittämistä koskevan määräajan valmistelua jatketaan.
Kysymyksessä on neljän asunnon yhtiö, jonka edesottamuksia on puitu jo useita vuosia. Pälkäneellä Takojanpolku 13:ssa sijaitseva neljän huoneisto rivitaloyhtiö on rakennettu vanhan soramontun päälle vuonna 1988.
Taloyhtiö on tuloksetta vaatinut kuntaa vastuuseen, sillä asukkaiden mielestä talon vajoaminen johtuu kunnan kaavoittamasta rakennuskelvottomasta tontista.
Monttu on täytetty kunnan toimesta rakennus-ja teollisuusjätteillä. Talon ja jätteiden välissä on kolmen ja puolen metrin vahvuinen hiekkakerros. Kunta sai tontin vaihtokaupalla rakennusliikkeeltä, joka on nyt jo konkurssissa eli sieltä ei korvauksia voi hakea. Kunta puolestaan on kiistänyt olevansa vastuussa tapahtuneesta.
Talossa asui eläkeläisiä ennen kuin siihen määrättiin käyttökielto ja asukkaiden tuli muuttaa pois.

