Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Reilun kaupan norsu tunnistetaan jo melko hyvin

reilun kaupan banaanit
reilun kaupan banaanitCopyright Alma Media Oyj 2001 / Reilu Ka
Julkaistu 05.04.2001 12:06

Reilun kaupan norsumerkin tuntee 51 prosenttia suomalaisista ja sillä merkittyjä tuotteita on ostanut 40 prosenttia kuluttajista, kertoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Marketing Radarilla teettämä tutkimus. Ostopäätös syntyi useimmiten kokeilunhalusta ja pyrkimyksestä tehdä eettisiä valintoja ruokakaupassa. "Nuorison painostus.. eli omat lapseni ovat valistuneita eettisen kaupankäynnin osalta ja se vaikutti ostopäätökseeni." "Ostamani kahvi maistui paremmalta kuin tavallinen kahvi, ja minulle tuli hyvä mieli juodessani sitä." Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tilaamaa selvitystä varten haasteltiin yhteensä 600 aikuisikäistä suomalaista viime vuoden loppupuolella.

Kuluttajista kaksi kolmasosaa pitää reilun kaupan norsua joko erittäin luotettavana tai melko luotettavana. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista pitää sitä epäluotettavana. Luottamusta herättää mm. valvonta ja merkkiä myöntävän taustayhteisön uskottavuus.

Reilun kaupan norsumerkki lanseerattiin Suomessa kaksi vuotta sitten. Kaupoista on jo jonkin aikaa ollut saatavilla norsumerkillä varustettua kahvia, teetä, suklaata, sokeria, kaakaota ja hunajaa. Tänä vuonna markkinoille tulleista reilun kaupan banaaneista on sukeutumassa norsumerkin tähänastisen historian suurin menestystuote, sillä ainakin alkuinnostuksen huumassa niiden kysyntä on ylittänyt tarjonnan. Lähivuosien aikana Reilun kaupan edistämisyhdistys aikoo tuoda Suomeen reilua riisiä, appelsiinimehua ja hedelmiä.

(MTV3 Internet / Finfood)

Lisää aiheesta:

Tutkimus havaitsi kohonneen suolistosyöpäriskin yllättävällä ryhmälläAjokortin opetusluvan voi saada nyt päivässäSaitko vakuutusyhtiöltä tällaisen viestin? Varoitus!Näin saat salaatin joukkoon helposti kuitua ja proteiiniaTutkimus: Tämä seikka ennustaa pidempää elinikää ikääntyneilleTämän helpommaksi ei valkosipulin kuoriminen enää voi mennä
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 14:33
    Syöpä

    Tutkimus havaitsi kohonneen suolistosyöpäriskin yllättävällä ryhmällä

  • 11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 10:13
    Verkkohuijaukset

    Saitko vakuutusyhtiöltä tällaisen viestin? Varoitus!

  • 08:50
    Ruoka

    Näin saat salaatin joukkoon helposti kuitua ja proteiinia

  • 06:53
    Ikääntyminen

    Tutkimus: Tämä seikka ennustaa pidempää elinikää ikääntyneille