Reilun kaupan norsu tunnistetaan jo melko hyvin

Reilun kaupan norsumerkin tuntee 51 prosenttia suomalaisista ja sillä merkittyjä tuotteita on ostanut 40 prosenttia kuluttajista, kertoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Marketing Radarilla teettämä tutkimus. Ostopäätös syntyi useimmiten kokeilunhalusta ja pyrkimyksestä tehdä eettisiä valintoja ruokakaupassa. "Nuorison painostus.. eli omat lapseni ovat valistuneita eettisen kaupankäynnin osalta ja se vaikutti ostopäätökseeni." "Ostamani kahvi maistui paremmalta kuin tavallinen kahvi, ja minulle tuli hyvä mieli juodessani sitä." Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tilaamaa selvitystä varten haasteltiin yhteensä 600 aikuisikäistä suomalaista viime vuoden loppupuolella.

Kuluttajista kaksi kolmasosaa pitää reilun kaupan norsua joko erittäin luotettavana tai melko luotettavana. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista pitää sitä epäluotettavana. Luottamusta herättää mm. valvonta ja merkkiä myöntävän taustayhteisön uskottavuus.

Reilun kaupan norsumerkki lanseerattiin Suomessa kaksi vuotta sitten. Kaupoista on jo jonkin aikaa ollut saatavilla norsumerkillä varustettua kahvia, teetä, suklaata, sokeria, kaakaota ja hunajaa. Tänä vuonna markkinoille tulleista reilun kaupan banaaneista on sukeutumassa norsumerkin tähänastisen historian suurin menestystuote, sillä ainakin alkuinnostuksen huumassa niiden kysyntä on ylittänyt tarjonnan. Lähivuosien aikana Reilun kaupan edistämisyhdistys aikoo tuoda Suomeen reilua riisiä, appelsiinimehua ja hedelmiä.

(MTV3 Internet / Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat