Rallicrossin Suomen mestaruudet jaettiin Hyvinkäällä

Atro Määttä, kuva:Anette Latva-Piikkilä
Atro Määttä, kuva:Anette Latva-Piikkilä
Julkaistu 22.08.2009 19:29(Päivitetty 22.08.2009 19:40)

Hyvinkään vauhtipuistossa ratkaistiin kolmen eri rallicross-luokan Suomen mestaruudet.

Aurinkoinen sää keräsi paikalle ennätysmäärän yleisöä. Kauden parhaimmat ja jännittävimmät finaalit takasivat sarjalle mahtavat päätösosakilpailun.

Divisioona 1-luokassa SM-kulta oli kahden kauppaa. Ford Focus -kuljettaja Atro Määttä oli pisteissä johdossa ja Harri Arola neljä pistettä perässä.

Arola otti A-finaaliin paalupaikan ja hänen viereltään starttasi Määttä. Parhaiten viivalta irtosi Harri Arola, Määtän tippuessa kauas taakse.

Ensimmäisellä kierroksella Arolan turbo kuitenkin hajosi ja hän vielä pyörähti kaiken kukkuraksi ja tippui viimeiseksi. Janne Kanerva nousi kärkeen ja Jari Järvenpää oli toinen.

Ari Perkiömäki pyörähti kolmannelta paikalta, nostaen näin Määtän kolmanneksi. Jari Järvenpään auto syttyi tulee neljännellä kierroksella ja näin Määttä nousi jo toiseksi Kanervan taakse.

Perkiömäki oli kolmantena ja Harri Arola nilkutti ilman turboa neljäntenä. Tässä järjestyksessä tultiin myös maaliin ja Määtän toinen sija riitti takaamaan hänelle neljännen Suomen mestaruuden. Kolme edellistä mestaruutta ovat tulleet SRC-luokassa.

- En tiennyt yhtään monentena olin kun tulin maaliin, sen verran oli tapahtumia finaalissa. Huomasin myös ekalla kierroksella että oli niitä tapahtumia myös Arolalla joka oli yhtäkkiä nokkka kohti tulosuuntaa, kertasi tuore Divisioona 1-luokan suomenmestari Atro Määttä.

Määtällä oli myös yksi pyöristä lähes irti kun mies ylitti maalilinjan, joten tähdet olivat tänään Valkeakosken miehelle oikeassa asennossa.

Hopeaa Divisioona 1-luokassa otti siis Mitsubishi-kuski Harri Arola joka jäi kisassa tekniikan petettyä neljänneksi.

- Ei harmita yhtään että tuli hopeaa, hyvä sekin on. Tosin se harmittaa, että nyt olisi oikeasti ollut mahdollisuudet ottaa se kauden ensimmäinen voitto, koska vauhti oli niin hyvä, harmitteli Arola maalissa.

SM-pronssi meni Janne Kanervalle, joka kruunasi oman kautensa hienoon voittoon.

- Ei olisi voinut kausi paremmin päättyä. Kultataisteluun ei ollut enää rahkeita, joten pronssin varmistaminen oli tavoitteena ja se täyttyi, Skoda Fabia -kuljettaja riemuitsi.

Vaaranmaa nappasi voiton Kokolta

Volvo S40 -kuljettaja Jari Kokko oli SRC:n SM-pistejohdossa ja oli Hyvinkäällä puolustamassa viimevuotista mestaruuttaan.

Pohjanmaan mies Mika Vaaranmaa oli pisteissä toisena ja näiden herrojen kesken mestaruus ratkaistiin. Kumpikaan kuskeista ei ollut Hyvinkäällä parhaassa iskussa, vaikkakin he tiensä A-finaaliin raivasivatkin.

J-P Mattila otti parhaimman startin finaalissa ja hänen peräänsä ampuivat Janne Sinkkonen ja Mika Vaaranmaa. Kokko jätettiin viidenneksi.

Vaaranmaa ja Koirikivi ajoivat lisälenkin heti alkukierroksilla.

Viimeisellä kierroksella johdossa ollut J-P Mattila otti lisälenkin, kuten myös toisena ollut Jari Kokko.

Mattilan BMW kuitenkin hajosi tällä pakollisella lisälenkillä ja Kokko jäi Mattilan taakse jumiin.

Näin Janne Sinkkonen pääsi ajamaan maaliin ensimmäisenä ja Mika Vaaranmaa otti toisen sijan. Markku Koirikivi oli kolmas.

Suomen mestaruus ratkesi Vaaranmaan hyväksi ja Kokon oli tyytyminen hopeaan. Janne Sinkkonen otti pronssia.

- Harmi että tämä kultakamppailu nyt sitten ratkesi J-P Mattilan tekniseen vikaan. Aion kyllä tänään juhlia oikein kunnolla, kertoi SRC:n kultamitalisti Mika Vaaranmaa.

- Turha sitä on jossitella, että menikö kulta tuohon Mattilan taakse jäämiseen. Oli kuitenkin hyvä kilpailu ja olen tyytyväinen päivään, summasi Jari Kokko finaalin jälkeen.

Taskilan tie tuskista kultaan

Päivän kovimman työn teki autokrossikuljettaja Janne Taskila. Mies kärsi koko päivän niin pahoista selkävaivoista ettei kävelystäkään meinannut tulla mitään. Ajo sen sijaan sujui kuin tanssi.

A-finaalista paalupaikalta voittoon oli Toyota MR2-kuskin resepti ja se mikä toimi.

SM-pisteissä johtopaikkaa pitänyt Jarno Kukkola ei mahtanut mitään Taskilan nopeudelle.

Kukkola oli toinen A-finaalissa ja se takasi hänelle autokrossin hopean.

Pronssille kipusi Tomi Ruuska, joka oli A-finaalissa viides.

- Tämä oli melkoinen työvoitto, virnuili selkä kipuinen Janne Taskila maalissa.

Divisioona 1:

1. Janne Kanerva Skoda Fabia
2. Atro Määttä Ford Focus
3. Ari Perkiömäki Ford Fiesta
4. Harri Arola Mitsubishi Lancer
5. Jari Järvenpää Mitsubishi Lancer
6. Jukka Lautamäki Ford Escort

SRC:

1. Janne Sinkkonen Volvo S40
2. Mika Vaaranmaa Ford Escort
3. Markku Koirikivi Volvo S40
4. Jari Kokko Volvo S40
5. Juha-Pekka Mattila BMW 120
6. Ville Mikkola BMW M3

Autokrossi:

1. Janne Taskila  Toyota MR2
2. Jarno Kukkola VW 1500 S
3. Jussi-Petteri Leppihalme Toyota MR2
4. Jarno Häkkinen Toytoa MR2
5. Tomi Ruuska Toyota Starlet
6. Harri Uitto Toyota MR2

SM-PISTEET 6/6:

Divisioona 1:

1. Atro Määttä 91
2. Haari Arola 82
3. Janne Kanerva 81
4. Jukka Lautamäki 69
5. Jari Järvenpää 65

SRC:

1. Mika Vaaranmaa 86
2. Jari Kokko 85
3. Janne Sinkkonen 78
4. Markku Koirikivi 71
5. Juha-Pekka Mattila 68

Autokrossi:

1. Janne Taskila 96
2. Jarno Kukkola 95
3. Tomi Ruuska 67
4. Toni Vainikka 62
5. Harri Uitto 61

(MTV3)