Peräti yhdeksän vuotta on kulunut siitä, kun Hämeenlinnan Ahveniston moottoriradan legendaarisella rallicrosslenkillä viimeksi ajettiin tosimielellä kilpaa.
Kilpailut radalla ovat aina olleet erinomaisen värikkäitä ja usean kymmenen tuhannen hengen yleisö on huutanut kurkku suorana mm. silloin, kun Matti Alamäki ja Ruotsin Olle Arnesson ottivat rajusti EM-osakilpailun A-finaalissa yhteen. Taiston tuoksinassa ruotsalaisen Audin etupyörä kiipesi Alamäen ajokin katon reunalle asti Porschen loivamuotoista perää pitkin.
Kauden toisen SM-osakilpailun järjestäjä Riihimäen Urheiluautoilijat ry. on eliminoinut edun pois radan suhteen heiltä, jotka siellä mahdollisesti ovat aiemmin ajaneet: rata kierretään tulevana lauantaina totutusta poiketen vastapäivään.
Kotimaisen SM-kauden ehdoton uutuus on voima-autojen divisioona 1.
WRC-ralliautoihin pohjautuvat Ford Focus WRC:t ja Escort WRC:t, Skoda Fabia WRC:t, Ford Fiestat sekä Mitsubishien eri versiot nelivetoineen, turboineen ja yli 500 hevosvoimineen takaavat, että räjähtävää voimaa ja huimia tilanteita on tarjolla.
Mukana ovat myös lajin uuden tulemisen käynnistäneet SRC-luokan autot sekä autolukumäärältään suurin Autokrossi-luokka.
- On hienoa, että löytyi tähän alkuun kymmenen rohkeaa, jotka investoivat divisioona 1 -kalustoon ja tiedän, että luokka on kesän aikana kasvamassa. Nyt olemme samassa lähtöasemassa sarjan sisällön ja tarjonnan suhteen kuin EM-sarja ja useimmat eri maiden sarjat. Uskon ilman muuta, että rallicrossille on uusi tilaus ja siksi se elääkin voimakasta renesanssia. Myös SRC- ja Autokrossi-luokat ovat erittäin elinvoimaisia ja niiden finaalit Kouvolan SM-avauksessa olivat äärimmäisen jännittäviä ja yleisöön meneviä, erittelee sarjapromoottori Pekka Mustakallio.
Kauden toiseen SM-osakilpailuun Ahvenistolle on tulossa kaksi nopeaa, uutta osanottajaa divisioona 1:een. Erittäin kokenut ralli-ja ratakuljettaja Saku Vierimaa ajaa Toyota Corolla WRC:lla ja erityisesti sprinteissä huimaa vauhtia pitänyt Harri Arola ajaa erikoisella Proton Satria-autollaan, joka sekin on sprinteissä liikkunut kovaa useankin eri kuskin ajamana.
Kouvolan SM-avauksessa ennen kilpailua sattuneen tulipalon mustuttamalla Peugeotilla 207 WRC:lla ajoi voittoon pitkään Ruotsissa asunut ja Euroopan radoilla kilpaillut, alunperin vantaalainen Marko Jokinen. Nyt myös Jokinen on saanut ajokkinsa täyteen iskuun Ahvenistolle.
Kakkoseksi Kouvolassa miltei puhtaalla N-ryhmän ralli-Mitsulla ajanut Mäntyharjun Jani Paasonen on terästänyt Mitsuaan monelta osin ja ajaa sillä kunnes sarjaan varattu Skoda Fabia WRC saadaan kuntoon. Kouvolassa kolmanneksi ajanut Ari Ruoppa joutui ajamaan SM-avauksessa 2-vetoista SRC-BMW:a , mutta nyt on hänelläkin Ahvenistolla allaan väkivahva, erityisesti rallicrossiin viritetty Mitsubishi Lancer evo 6.
(MTV3)