Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rajut luvut: Suomen ulkopuolelta tuleva häirintä on lisääntynyt huimasti ilmassa ja merellä

Ilmailussa ja merenkulussa häiriöt ovat lähtöisin Suomen rajojen ulkopuolelta.
Ilmailussa ja merenkulussa häiriöt ovat lähtöisin Suomen rajojen ulkopuolelta.
Julkaistu 23.09.2024 10:32

Krista Rastamo

krista.rastamo@mtv.fi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut tilastot satelliittinavigointipalveluiden häiriöistä Suomessa. 

Traficomin vuoden 2024 tilannekuvan mukaan satelliittinavigoinnin häiriöiden määrät ovat lisääntyneet erityisesti ilmailussa ja merenkulussa. Maanpinnalla käytettävissä palveluissa tilanne on pysynyt ilmoitusten nojalla vakaana. 

Häiriöiden vaikutuksia voidaan kuitenkin havaita myös maanpinnalla erityisesti rannikkoalueilla tai itäisimmässä Suomessa.  

Ilmailussa ja merenkulussa häiriöt ovat lähtöisin Suomen rajojen ulkopuolelta. 

Häiriövaikutus on kantanut erityisesti ilmassa ja avoimilla merialueilla Suomen puolelle. 

Häiriöitä on havaittu laajalti Suomenlahden alueella erityisesti ilmailussa, mutta huhti-toukokuun vaihteesta lähtien myös merenkulussa. Näissä vaikutukset ovat kohdistuneet navigointiin eli paikanmääritykseen.

Vaikka häiriöitä on esiintynyt paljon, niiden vaikutukset ovat olleet usein lyhytkestoisia ja rajallisia, jolloin paikannus on palautunut tai toimintaa on hyvän varautumisen myötä voitu jatkaa vaihtoehtoisilla menetelmillä. 

Häiriöt vaikuttavat kuitenkin aina toiminnan sujuvuuteen ja luovat lisäkuormaa alusten navigoinnista vastaaville. GNSS-häiriöillä ei ole ollut laajamittaisia vaikutuksia muiden palveluiden saatavuuteen tai luotettavuuteen.

Satelliittihäiriöiden määrät Suomessa 2024

Ilmailu
Tähän mennessä ilmailussa on raportoitu 1779 häiriötä satelliittinavigointijärjestelmissä tänä vuonna. Häiriöt olivat pääasiassa lyhytkestoisia ja paikallisia, ja niiden vaikutukset navigointijärjestelmiin olivat hallittavissa. Ilmailun varajärjestelmät varmistivat lentoliikenteen turvallisen toiminnan. 

 

Vuonna 2023 tapauksia oli 236.

 

Vesiliikenne
Tähän mennessä vesiliikenteessä on havaittu 145 häiriötä satelliittinavigoinnissa. Häiriöt kohdistuivat erityisesti rannikkoalueille ja Itämeren liikenteeseen. Vaikutukset navigointiin olivat vähäisiä, mutta tilannetta seurataan aktiivisesti varautumistoimien kehittämiseksi.

 

Vesiliikenteessä GNSS-häiriöitä ei juurikaan raportoitu Suomen alueelta ennen vuotta 2024.

 

Jammerit (tahallinen häirintä)
Tähän mennessä on havaittu 211 tapausta laittomien häirintälaitteiden (jammerien) käytöstä. Näiden laitteiden käyttö on laissa kielletty, ja viranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä niiden käytön havaitsemiseksi ja estämiseksi.

 

Viime vuonna tällaisia tapauksia oli 714. Havaintomäärät pienenivät 2023, kun jammereita saatiin poistettua käytöstä ja asia sai näkyvyyttä mediassa.

Mitä satelliittinavigointipalveluiden häiriöt ovat?

Satelliittinavigointipalveluiden häiriöillä tarkoitetaan häiriöitä GNSS-järjestelmien vastaanotossa. 

Tunnetuimpia satelliittinavigointijärjestelmiä ovat yhdysvaltalainen GPS, eurooppalainen Galileo, venäläinen GLONASS ja kiinalainen BeiDou. 

GNSS-signaalit ovat kriittisiä monille aloille, sillä niiden kautta saatavaa tietoa hyödynnetään navigointiin, paikannukseen ja aikasynkronointiin. 

Häiriöitä palveluihin voivat aiheuttaa monet tekijät, kuten erilaiset luonnolliset poikkeamat, radiohäiriöt tai myös tahallinen häirintä.

10:52Teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintäänMiksi yksityishenkilöt tekevät GPS-häirintää netistä ostettavin jammerein? Entä miten teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintään? Haastattelussa Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahti.

Lisää aiheesta:

Traficom varoittaa GPS-häiriöistäTällaista häirintää Suomeen kohdistuuItä-Suomen lentoasemilla otettu käyttöön radionavigointi GPS-häirinnän vuoksiPuolustusvoimille hankitaan laitteita gps-häirintää vastaanGPS-häirintä lisääntynyt nyt myös Suomenlahden meriliikenteessäTraficom: Suomeen on yhä turvallista lentää – valtiojohto keskusteli Venäjän gps-häirinnästä
KyberturvallisuusSatelliititIlmailualaLentokoneetVeneet ja laivatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kyberturvallisuus
  • 15.10.13:10
    Rikosepäilyt

    Poliisi varoittaa uudenlaisesta huijauksesta – pankin turvahenkilönä esiintynyt vei naiselta 24 000 euroa

  • 12.10.17:03
    S-pankki

    S-Pankin verkkosivuilla häiriöitä, syynä palvelunestohyökkäys

  • 7.10.10:56
    Rikos

    Näin rikolliset kaappaavat nyt puhelinliittymiä

  • 25.9.13:03
    Digi

    Yle: Venäläismielinen hakkeriryhmä myönsi kyberhyökkäyksen Suomeen

  • 24.9.14:26
    Verkkorikollisuus

    Britannian poliisi pidätti miehen epäiltynä lentoliikenteeseen kohdistetusta kyberiskusta