Elokuun ensimmäisenä päivänä voimaan tulevalla polttoaineen verotuksen nousulla saattaa olla vaikutuksia siihen, millaisia ajoneuvoja teillä kulkee. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) johtavan tutkijan Marita Laukkasen mukaan polttoaineverot lisäävät selvästi kannustinta hankkia vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja.–
Verot kannustavat hankkimaan energiatehokkaampia autoja sekä lisäävät vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten sähköautojen, houkuttelevuutta. Tähän houkuttelevuuteen vaikuttavat toki muutkin tekijät, kuten auto- ja ajoneuvoverot, Laukkanen kertoo.
– Polttoainevero voi myös toisaalta kenties yksinään ohjata kuluttajaa tilanteessa, jossa hän on päätymässä polttomoottoriautoon. Siinä luokassa hänen kannattaa valita energiatehokkaampi auto. Jos ajoneuvokannan energiatehokkuus paranee, päästöt vähenevät.
Samalla polttoainevero voi vähentää Laukkasen mukaan ajokilometrien määrää jonkin verran, mutta ilmastotavoitteiden näkökulmasta ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen on tärkeämpi reitti.
Myös Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen nostaa esiin polttoaineveron moninaiset vaikutukset, jotka kohdistuvat sekä tiellä liikkuviin ajoneuvoihin että ajettaviin kilometreihin.
– Se, mitä polttoaineverolla tavoitellaan, on päästöjen vähentäminen. Tässä on monta eri vaikutuskanavaa: ajokilometrit, joita ajetaan, sekä se, millaisia autoja ihmiset ostavat. Teoreettisessa mielessä se on paras vero päästöjen hillitsemiseen, koska vaikutukset menevät haluttuun suuntaan. Toisaalta on empiirinen kysymys siitä, kuinka voimakkaita nämä vaikutukset ovat, Kosonen kertoo.
Kansainvälisten tutkimusten tulokset osoittavat Kososen mukaan siihen suuntaan, että polttoaineveron korotusten myötä ihmiset ajavat hieman vähemmän. Sen lisäksi he ostavat vähemmän saastuttavia autoja sekä luopuvat nopeammin vanhoista, suuripäästöisistä autoistaan.