Poliisi lisää nopeusvalvontaa ja päihdekuskien valvonta vähenee – syynä raha

Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen kertoi poliisin valvonnan tulevaisuudesta Autoliiton Nopeudet ja nopeusvalvonta -seminaarissa poliisin suorittamasta valvonnasta liikenteessä sekä siihen liittyvistä uhkista ja mahdollisuuksista.

Nopeusvalvonnan kehitys tulevaisuudessa

- Ajoneuvotutkien määrä kasvaa.
- Automaattivalvonnan kameramäärä lisääntyy 40 + 40 kpl 2016 ja 2017.
- Polo-järjestelmän laajentaminen (Poliisin operatiiviset lomakkeet)
- Liikenneturvallisuuskeskuksen vahvistaminen
- Liikenneanalyysin kehittäminen 2017-
- Automaattivalvonta-autojen lisäys 2017 n. 2 kpl
- Automaattivalvonnan laajentaminen kaupunkien alueilla?
- Automaattivalvonnan käyttöalan laajentaminen esimerkiksi liikennevaloihin ja keskinopeuden valvontaan.

Tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet:

- Poliisien määrä vähenee, rahoituskin näyttää vähenevän, vaikuttaa valvonnan määrään.
- Prosessien kehittäminen vaikeaa, edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia.
- Tekniikka kehittyy, valvonta tehostuu.
- Automaattivalvonnan kehittämiseen erillistä rahoitusta.

Poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen kertoi esityksessään, että poliisin liikenneturvallisuustoiminta keskittyy perustasolla nopeusvalvontaan, päihteiden käytön valvontaan, raskaan liikenteen valvontaan ja riskikuljettajien havaitsemiseen.

Sisäisen turvallisuuden selonteon mukaan liikennevalvonta vähenee tulevaisuudessa henkilötyövoiman suorittamana, mutta tekniikkaa pyritään kehittämään korvaavaksi tekijäksi riittävässä määrin, osittain ihmisiä korvaavana tekijänä.

Liikenneonnettomuuksien näkökulmasta erityisen riskialttiin käyttäytymisen, kuten päihdeajamisen valvonta vähentyy.

Tämä johtaa Holopaisen mukaan siihen, että kiinnijäämisriski pienentyy, liikennesääntöjen noudattaminen heikentyy ja onnettomuuksien määrä kasvaa.

– Automaattinen nopeusvalvonta on erittäin kustannustehokas menetelmä, jota ei nykypäivän taloustilanteessa voi olla huomioimatta.

– Nopeusvalvontakameroita on Suomessa todella vähän. Esimerkiksi Ruotsissa 6-7-kertainen määrä. Tolppiahan meillä on paljon, mutta niissä ei ole kameroita, Holopainen totesi.

Tekniikkaa kehittämällä kiinnijäämisriski kasvaa ja poliisin työn määrä vähenee. Aikaa vapautuu näin muuhun liikenteen valvontaan, mikäli poliisien määrä ei vähene.

Liikennevalvonnan (toim. huom. rahallinen) tuottavuus ei ole Holopaisen mukaan laskenut kuin muutamia prosentteja, vaikka henkilöresursseja on vähennetty.

Yhteenvetona voidaan todeta, että poliisin valvonnan rahallinen tuottavuus noussee, kun kameroita räpsyy useammin. Sekavassa tilassa ajavien kuljettajien havaitseminen ja kiinniotto taas voi hankaloitua, koska heitä ei nykyisillä automaattilaitteilla tunnisteta, ja poliisilla riittää tehtäviä muillakin yhteiskunnan osa-alueilla.


Lue myös:

    Uusimmat