Pohjois-Suomen rataurakasta sopimus

Pohjoisen rataurakat jakautuvat kolmelle kolmelle yritykselle. Markkinaoikeus hylkäsi VR-Radan valituksen myöhästyneestä tarjouksesta.

Pohjois-Suomen junaratojen kunnossapidosta vastaa ensi kesästä lähtien kolme eri yritystä. Suurimman urakan, eli rataosuudet Oulusta pohjoiseen, hoitaa Tieliikelaitos.

Ratahallintokeskus allekirjoitti sopimukset osapuolten kanssa viime perjantaina ja asiasta tiedotettiin tänään. Nyt rataosuuksien kunnossapidosta vastaa Oy VR-Rata Ab.

Kunnossapidon kilpailutus nousi julkiseen keskusteluun, kun VR-Rata myöhästyi kymmenen minuuttia tarjousten jättämisen määräajasta viime lokakuussa.Tarjous hylättiin myöhästyneenä, ja VR-Rata valitti asiasta markkinaoikeuteen. Oikeus kuitenkin hylkäsi VR-Radan hakemuksen 25. tammikuuta annetulla päätöksellä.

Kolmen Pohjois-Suomen rataosuuden kunnossapidon sopimuskausi alkaa 1. heinäkuuta ja kestää viisi vuotta. Sopimusten yhteisarvo on 43 miljoonaa euroa koko sopimuskaudelta. Kyseessä on ensimmäinen Ratahallintokeskuksen julkisesti kilpailuttama kunnossapitourakka.

Tieliikelaitoksen osuus urakasta on 20 miljoonaa euroa. Johtaja Hannu Kuljun mukaan Tieliikelaitos on aloittamassa neuvotteluita mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän ei kommentoi sitä, voisiko VR-Rata olla yksi aliurakoitsijoista.

- Mikään alan ammattilaisfirma ei ole poissuljettu, Kulju sanoo.

VR-Rata tarjoaa osaamistaan

VR-rata aikoo toimitusjohtaja Teuvo Sivusen mukaan tarjota osaamistaan kaikille kolmelle urakoitsijalle. Pohjois-Suomen kilpailutettujen urakoiden menettäminen ei hänen mukaansa johda ainakaan heti irtisanomisiin.

- Meillä ei missään tapauksessa ole tarvetta irtisanomisiin tänä vuonna. Tulevaisuus tietenkin ratkeaa näiden neuvotteluiden kautta, Sivunen sanoo.

Sivunen muistuttaa, että Pohjois-Suomen kunnossapitourakat eivät ole ratkaisevia verrattuna VR-Radan koko Suomessa tekemiin töihin.

Kainuun rataosuuksien kunnossapitourakoista vastaa Eltel Networks Oy. Sopimuksen arvo on 16 miljoonaa euroa ja se kattaa rataosat Oulu-Kontiomäki-Vartius, Iisalmi-Kontiomäki-Taivalkoski sekä Nurmes-Kontiomäki.

Kolmannen rataosuuden kunnossapitourakan sai Maansiirto Veli Hyyryläinen Oy. Sopimuksen arvo on 7 miljoonaa euroa ja se puolestaan kattaa rataosat Ylivieska-Haapajärvi-Iisalmi sekä Haapajärvi-Äänekoski.

Ratahallintokeskuksen kunnossapitojohtaja Markku Nummelin muistuttaa, että nyt kilpailutetut urakat koskevat vain päivittäistä kunnossapitoa. Pohjois-Suomen ratojen rakennusurakoista vastaa yhä VR-Rata. Ratahallintokeskus kerää Nummelinin mukaan 2-3 seuraavaa vuotta kokemuksia kilpailutuksen vaikutuksista, ja sen jälkeen harkitaan seuraavien rataosuuksien kunnossapidon kilpailuttamista.

Suomen junaradat on jaettu yhteensä kahteentoista rataosuuteen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat