Pienten moottoreiden aika on ohi – suurennusleikkauksia luvassa

Autovalmistajat suunnittelevat palaamista nykyistä suurempiin moottoreihin. Nykypäivän pienillä moottoreilla on haastavaa vastata kiristyviin päästömääräyksiin ja testaustapoihin.

Kiristyneet päästömääräykset ovat johtaneet moottoreiden pienentämiseen. Jo vuosia jatkunut trendi on kuitenkin hiljalleen tulossa tiensä päähän.

Autovalmistajat suunnittelevat erityisesti pienten dieselmoottoreidensa suurentamista. Syynä ovat pienet moottorit, jotka menestyvät ainoastaan laboratorio-olosuhteissa. Arkiajossa ja suorituskyvyn ylärajoilla hiilidioksidi- ja typpioksidirajat ylittyvät usein moninkertaisesti.

– Olemme saavuttaneet pienentämisen rajat, Renault-Nissanin Alain Raposo kertoi Reutersille.

Typenoksidipitoisuuksia ryhdytään mittamaan ensi vuodesta alken tosielämän olosuhteissa. Pakolliseksi käytäntö muuttuu 2019. Vuodesta 2021 alkaen myös kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä testataan laboratorion ulkopuolella.

Analyytikot arvioivat, että uusi trendi päättää alle 1,5-litraisten dieseleiden ja alle 1,2-litraisten bensakoneiden aikakauden.

Esimerkiksi Volkswagen suunnittelee 1,4-litraisen kolmisylinterisen dieselin korvaamista 1,6-litraisella nelisylinterisellä. Renault puolestaan harkitsee 1,6-litraisen dieselinsä iskutilavuuden lisäämistä noin 10 prosentilla. Suurempien moottoreiden hiilidioksidipäästöjä pyritään minimoimaan avustavilla sähkömoottoreilla.

Näin polttoaineita testataan laboratoriossa 1:09

Lue myös:

    Uusimmat