Pasha-kilpailu kiristyy: Perinteisen valmistajan toimitusjohtaja avaa pasha-bisneksen saloja – "Meillä on ollut sama hinta yli kymmenen vuotta"

Pasha on perinteinen, ortodoksiseen perinteeseen kuuluva pääsiäisherkku. Makean rahkatuotteen kulutus on vuosi vuodelta kasvanut, vaikka sesongin suosituin jälkiruoka on edelleen mämmi.

Lieksan Laatuherkuille pasha on merkittävä tuote, sen osuus yrityksen liikevaihdosta on noin 20 prosenttia. Viime vuonna liikevaihto oli lähes neljä miljoonaa euroa.

Tuotetuista kiloista pashan osuus on kymmenen prosenttia.

Lieksalaisyhtiön pasha on Suomen eniten myyty.

– Suomesta saa myös Riitan Herkun ja erään virolaisen yrityksen valmistamaa pashaa. Meidän tuotteemme on kuitenkin ainoa, jota S-ryhmän kaupoissa myydään, sanoo Lieksan Laatuherkkujen toimitusjohtaja Teijo Lyytinen.

Ortodoksisen perinteen vuoksi pashaa myydään paljon itäisessä Suomessa, mutta päämarkkina on Lyytisen mukaan Etelä-Suomi.

Pasha-kilpailu on kiristynyt, mikä näkyy lieksalaisyrityksen katteissa.

– Meillä on ollut sama hinta yli kymmenen vuotta, välillä sitä on laskettukin. Kauppa tekee myös omia merkkejään, mikä on kiristänyt kilpailua. Olemme kasvattaneet volyymeja, siten on saatu kiinteitä kustannuksia alas.

Yritys on kehittänyt perinteisen pashan rinnalle samppanjanmakuisen version. Lyytisellä olisi lisääkin pashaideoita, mutta uuden tuotteen tuominen jo täyteen tuotantoon ei ole aivan helppoa.

Pasha kuuluu myös Lyytisen pääsiäispöytään.

– En pidä mämmistä.

Lieksan Laatuherkkujen toinen tärkeä sesonki on joulu, jolloin yritys myy etenkin lanttu- ja porkkanasoseita sekä riisipuuroja sopimusvalmistuksena.

Yritys valmistaa erikoiselintarvikkeita vähittäiskauppaan ja teollisuudelle. Sopimusvalmistuksesta tulee merkittävä osa liikevaihdosta.

Lue myös:

    Uusimmat