Myymättömiä kaloja, tyhjiä kaupanhyllyjä, kohonneita hintoja, alati kasvavia paperipinoja. Britannia jätti EU:n sisämarkkinat vuodenvaihteessa ja tammikuu on ollut opettelua uuteen brexit-arkeen niin Britannian kuin EU:n puolella.
Suomen Tulli on seurannut tarkkaan Suomen ja Britannian välistä kauppaa viime viikkoina. Tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä kertoo, että tammikuun alkupuoli oli huomattavan hiljainen, mutta nyt kuun loppupuolella vienti ja tuonti ovat alkaneet elpyä.
– Tammikuun ensimmäisillä viikoilla tavaraliikenne oli normaalia vähäisempää. Nähtävästi sen takia, että varastoja oli jo loppuvuonna täydennetty ja esimerkiksi matkustajalennot olivat katkolla, Penttilä kertoo.
Kiinnostavaa on se, että Britanniasta Suomeen tulevien merialusten määrä on ollut samalla tasolla kuin vuosi sitten tammikuussa, vaikka rahti on ollut arvossa mitattuna vähäisempää.
– Merirahti on liikkunut alusten lukumäärällä mitattuna normaalista, mutta sitten meidän saamiemme tuonti- ja vientitullausilmoitusten mukaan arvolla mitattuna kauppa meidän maiden välillä on ollut huomattavasti vähäisempää kuin viime vuonna, Penttilä sanoi.
Tullausilmoitusten perusteella voin Penttilän mukaan sanoa, että Britanniasta tuodaan Suomeen erityisesti paljon pieniä toimituksia. Tarkempaa analyysia tammikuun luvuista on luvassa tulevina viikkoina, kun koko kuun tilastot ovat selvillä.
Alkuperäsäännöt tuovat päänvaivaa
Britannian ja EU:n välillä kauppaa käyville yrityksille uusi arki on tarkoittanut lisää paperitöitä ja byrokratiaa. Kaaos rajalla vältettiin alkuvuodesta, koska moni oli varautunut muutokseen täyttämällä varastonsa viime vuoden puolella.