Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pakokaasujupakka mutkistuu: Renault menetti poikkeuslupansa

Renault'n logo varikolla
Renault'n logo varikolla
Julkaistu 09.07.2011 12:10(Päivitetty 09.07.2011 12:59)

Moottorinvalmistaja Renault on lauantaiaamuna menettänyt perjantaina saamansa poikkeusluvan moottorin tuottaman virtauksen hyödyntämisestä F1-autojen diffuusorissa silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta.

Renault-moottoria käyttävät tallit saivat perjantaina luvan pitää kaasuläpän 50-prosenttisesti auki ilman polttoaineen syöttämistä myös silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta. Lauantaiaamuna tilanne kuitenkin muuttui, kun Renault menetti poikkeuslupansa. Renault-moottoreista saa näin ollen ottaa diffuusoriin vain 10-prosenttisen virtausmäärän, kuten sääntötarkennuksessa alun perin määrättiin.

Mercedes sen sijaan saa pitää luotettavuussyistä saamansa poikkeusluvan, jonka ansiosta se voi moottorijarrutuksen aikana syöttää bensaa moottoriin ja tuottaa näin pakokaasuja, jotka eivät ole sääntötarkennuksen määrittämän rajoituksen piirissä.

Mercedes-moottoria käyttävät McLaren, Mercedes GP ja Force India. Renault-moottorilla ajavat Red Bull, Renault ja Team Lotus.

Moottorin tuottaman pakokaasuvirtauksen ohjaaminen diffuusoriin lisää downforcea ja parantaa näin auton pitoa.

Lue myös:

Tallipomojen riita puhkesi lehdistön edessä

Pakokaasujupakka menee oudoksi - "en ymmärtänyt sanaakaan"

Kovalainen selittää pakokaasujupakkaa - "jonkin sortin taistelu"

Lisää aiheesta:

Ferrari myöntää tuurin ainoassa voitossaanMcLaren oli suurin kärsijä?Vetteliltä yhä tiukkoja kommentteja Webberin toiminnastaWebber paljastaa tallimääräyksen jälkipyykin"Pakokaasujupakka oli pelkkää politiikkaa"Massa: Vääriä päätelmiä Ferrarin nousun syystä
Britannia 2011

Tuoreimmat aiheesta

Britannia 2011
  • 27.09.201115:21
    Britannia 2011

    Ferrari myöntää tuurin ainoassa voitossaan

  • 21.07.201121:28
    Britannia 2011

    McLaren oli suurin kärsijä?

  • 21.07.201119:51
    Britannia 2011

    Vetteliltä yhä tiukkoja kommentteja Webberin toiminnasta

  • 21.07.201119:17
    Britannia 2011

    Webber paljastaa tallimääräyksen jälkipyykin

  • 18.07.201112:44
    Britannia 2011

    "Pakokaasujupakka oli pelkkää politiikkaa"