EU-kansanäänestyksen alla moni brittimedia levitti suorastaan väärää tietoa, joka liittyi Britannian EU-jäsenyyteen. Moni lehti uutisoi omistajansa EU-linjausten mukaisesti.
Tietokirjailijan ja pitkäaikaisen päätoimittajan, Risto Uimosen mukaan britit osaavat pääsääntöisesti tunnistaa lehden valitsemat linjaukset, mutta yksityiskohdissa moni media sortui liioitteluun.
– Suomalaisen journalistisen käsityksen mukaan brittimedian toiminta on peestä, jos ihan suoraan ja rumasti sanon. Siellä omistajat sanelevat päätoimittajille, millaista linjaa heidän tulee vetää. Potkut ovat edessä, jos päätoimittaja toimii toisin, Uimonen sanoo.
Uimonen uskoo, että meillä ei pääsisi syntymään Britannian kaltaista lehdistökohua.
– Suomessa laki kieltää sen, että päätoimittaja ottaisi ohjeita vastaan keneltäkään ulkopuoliselta. En pysty ajattelemaan, että meillä voisi syntyä samankaltainen tilanne, Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajana toiminut Uimonen arvioi.
Uimosen mukaan meilläkin pääkirjoituksissa otetaan kantaa, mutta uutissivuilla linjaukset eivät saa näkyä. Esimerkiksi EU-kansanäänestyksen aikana lehdet ottivat kantaa jäsenyyden puolesta, mutta uutissivuille linja ei heijastunut.
Lehdet julkaisivat kuitenkin yhteisiä mainoksia, joissa kannatettiin EU-jäsenyyttä.
– Se oli ostettua mainostilaa, jota yhtiöt itse käyttivät. Se suututti meitä toimituksissa kovasti, koska siinä syntyi väärä käsitys siitä, mikä on lehden todellinen linja.

