Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pääsylippujen jälleenmyynnistä tullut hämäräbisnes – karkeita ylihintoja ja harhauttavaa mainontaa

2:25Harhauttavaa mainontaa ja laskuissa ylihintaa
Julkaistu 16.09.2018 19:20
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Pääsylippujen ostajia rassaavasta Viagogo-firmasta on tullut riesa myös Suomessa. Jo kertaalleen ostettuja lippuja välittävän Viagogon hämärä mainonta on vitsaus ympäri maailman ja jotkut artistit ovat ryhtyneet koviin toimiin tätä lippudiileriä vastaan.

Pääsylippujen välittämistä ylihintaan ei mikään laki kiellä. Ja aina voi vinoilla, että hölmö ei ole se, joka myy, vaan se, joka ostaa.

Mutta Viagogon kaltaiset globaalit firmat viis veisaavat hyvistä+

markkinatavoista, kun lippujen jälleenmyynnistä on tullut iso bisnes. Mainonta näyttää rikkovan Suomen kuluttajalainsäädäntöä.

Myydään, vaikkei ole myytävää

– Tiedämme tapauksia, joissa Viagogo alkaa kaupata tulevaa konserttia, vaikka virallista lipunmyyntiä ei ole edes aloitettu. Ei heillä ole lippuja. Tämä on harhaanjohtavaa mainontaa, harmittelee Suomen suurimman konserttijärjestäjä Live Nationin markkinointijohtaja Ansku Karlbom.

Tällainen olemattomien lippujen kauppa perustuu bulvaaneihin, jotka alkavat Viagogolle tulleiden tilausten perusteella haalia lippuja viralliselta myyjältä. Niinpä Viagogon sivuilla saattaa lukea: Takaamme, että saat liput kahden kuukauden kuluttua.

Lisäksi Viagogo väittää monista tapahtumista, että liput ovat lähes lopussa, vaikka tarjolla olisi vielä tuhansia. Näin kävi muiden muassa Popeda-yhtyeelle Tampereen Ratinan juhlakonsertissa elokuussa. Bändi varoitteli fanejaan valehtelevasta firmasta.

Ja jos liput ovat "loppumassa", niistä voi pyytää liki kolminkertaista hintaa. Piletti Edu Kettusen keikalle lokakuussa Kouvolassa maksaa Lippu.fi-sivustolla enimmillään 35 euroa. Viagogolla hinta 62 euroa, koska "vapaana enää muutama lippu" - todellisuudessa muutama kymmenen.

Luottokorttilasku voi yllättää

– Olemme saaneet runsaat 300 valitusta kuluttajilta, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.

– Iso ongelma on myös se, että hinnoittelu ei ole pitänyt loppuun asti paikkaansa. Luottokorttilaskussa onkin laskutettu enemmän kuin kuluttaja on nettiostosta tehdessään maksanut.

Ojajärvi kehottaa tällaisissa tapauksissa kääntymään luottoyhtiön puoleen. Luotonantaja on vastuussa ylihinnasta, jos maksutapahtumassa näkyy pienempi summa kuin korttilaskussa. Sama vastuu koskee myös pankkeja eli debit-kortilla tehtyä käteiskauppaa.

Kotimaa Sveitsi haastoi oikeuteen

Viagogo on linnoittautunut Sveitsiin EU-lainsäädännön ulkopuolelle, mutta sillä on varmasti myös suomalaisia bulvaaneja, koska kotisivut on tehty huolellisella suomen kielellä. Kotimaassaan firma on huijaamisepäilyjen takia joutunut oikeuteen.

– Kuluttajaviranomaisen keinot ovat toistaiseksi vähissä, mutta odotamme Sveitsin oikeuden päätöstä, kertoo lakimies Miina Ojajärvi.

Ojajärven mukaan päätöksen odotetaan kattavan kaikki Euroopan kielialueita, joilla firma toimii.

Milläs torjut – pop-tähdellä kovat keinot

Viagogon toimintaa on kuitenkin hyvin vaikeaa torjua. Uhkasakot tai markkinoinnin rajoittamiset harvemmin hetkauttavat ketkuilijoita -  ellei sitten ykskantaan päätetä, että liput ovat henkilökohtaisia ja portilla aletaan tarkistaa henkilöllisyys.

Tämä estäisi lipun vilpittömän myymisen kaverille tai vaatisi uudenlaisen kirjausjärjestelmän nettiin, jossa lipun omistajan saisi reilusti vaihtaa.

Pop-tähti Ed Sheeran otti tänä vuonna kovat keinot käyttöön Viagogoa vastaan. Sheeranin toimisto ilmoitti, että Viagogon liput on mitätöity. Tuhansia faneja jäi porttien ulkopuolelle.

Sekä Live Nationin markkinointijohtaja että kuluttajaviraston juristi antavat nyt samansuuntaisia ohjeita yleisölle: Tarkista, kuka on virallinen myyjä, vertaile hintoja ja huomaa, että Viagogon liput ovat yleensä aina kalliimpia.

– Siihen saakka, kun muita ratkaisuja ja aseita ei ole, me viestitämme vahvasti yleisölle, että varmistakaa oikea lipunmyyjä, painottaa Live Nationin Ansku Karlbom.

Bisnes pyörii Googlen torilla

Mutta hetkinen! Missäs Viagogo markkinoi eli myy? Kivijalkakauppoja sillä ei todellakaan ole, ainoa kauppa on netissä – siis Googlen hakukoneella.

Eikö Googlella ole mitään vastuuta?  Mahtaisiko liikekeskuksen omistava kiinteistöyhtiö sallia vuokralaisekseen firmaa, joka jatkuvasti vedättää asiakkaita.

– Nyt otit esiin ajankohtaisen asian. Pohdimme paljon virastossamme alustanpitäjän vastuuta, myöntää Ojajärvi.

Saman tien hän toteaa, että Googleen ”ei vielä ole oltu yhteydessä”.

MTV Uutiset lähestyi Googlea viestintätoimiston kautta. Lähinnä maanalaista salaseuraa muistuttavalla Googlella ei ole Suomessa osoitetta eikä puhelinnumeroa.

– Ei ole, koska puheluja tulisi liikaa. Ihmiset soittelisivat unohtuneiden salasanojen perään, perustelee viestinnästä vastaavan Vapamedian Timo Nurmi.

Merkittävä mainostaja Googlelle

Kun kysyn Googlen edustajan haastattelua, Nurmi tuumii heti lakonisesti, että "et taida saada", mutta hän lupasi auliisti auttaa sähköpostin välityksellä.

Parin päivän päästä hän lähettää Googlen englanninkielisen nimettömän kommentin, joka maistuu hyllystä tempaistulta yleislausunnolta:

”Odotamme oikeudenkäyntien päätöksiä ja toivomme, että oikeus selventää pelinsääntöjä kuluttajia kohtaan. Tällä välin päivitämme toimiamme jälleenmyyjien suuntaan, jotta nämä eivät väitä olevansa lippujen virallisia myyjiä ja patistamme jälleenmyyjiä läpinäkyvyyteen hinnoittelussa ja maksutapahtumissa.”

Markkinoilla arvioidaan, että Google ei ole kovin innokas puuttumaan Viagogon häiriköintiin, koska firma on Googlelle merkittävä mainostaja.

17.9.2018 kello 6:30. Juttua on muokattu. Juttun haastateltavan nimi (Ansku Karlbom) korjattu oikeaksi.

Lisää aiheesta:

Varo tätä huijausta! Lippuja Coldplayn Suomen-konsertteihin myydään sivustolla jopa 3 500 eurolla, vaikkei lipun saannista ole takeitaNäin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"Tiina on odottanut korvausta koronan perumasta matkastaan kuukausia ja pelkää jo rahojensa puolesta: "Tulee niin huijattu olo"Suomalaista sinappiyrittäjää huijattiin brittiläisen kauppajätin nimissä – pyydettiin tilausvahvistusta 12 miljoonan euron lastista: "Siinä kohtaa vähän heräsin, mutta annoin lipsahtamisen mennä sormien läpi"Facebook hylkää nettikirppisten ilmoituksia urakalla, tarjoaa erikoista selitystä – "Nuuskaa kyllä myydään! Ja pornoa myös"Miksi lippujen jälleenmyyntisivustoa syytetään hämärästä toiminnasta? "Kuluttajaa ei saa johtaa harhaan"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:12
    Historia

    Tältä näytti muinainen suomalainen nuorukainen

  • 06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • 06:14
    Sanna Marin

    Brittilehti kysyi Sanna Marinilta paluusta politiikkaan: Tässä vastaus

  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema