Oulun valinta AirBalticin solmukohdaksi voi avata reitin Arkangelin kautta Lontooseen

Latvialainen lentoyhtiö AirBaltic on aloittanut uusien reittien kartoittamisen Oulusta, jonka yhtiö valitsi Suomen solmukentäkseen. AirBalticin kaupallinen johtaja Tero Taskila kertoo, että esillä ovat reitit muun muassa Lontooseen ja Brysseliin. Lisäksi katse on kohti pohjoista.

AirBaltic haluaa Taskilan mukaan tunkeutua myös Oulun ja Helsingin väliselle reitille lisäämään kilpailua. AirBalticin pääkentälle Riikaan yhtiö aikoo lentää nykyistä suuremmilla koneilla.

Oulun kaupunginjohtajan Matti Pennasen mukaan valinta solmukohdaksi oli yksi tavoite alueen kehittämiseen liittyvässä suuremmassa suunnitelmassa.

Pennanen toivoo, että tämän ansiosta oululaisten lentolippujen hinnat alenisivat tulevaisuudessa. Kaupunginjohtaja viittaa myös pohjoisiin ydinvoimasuunnitelmiin.

- Investointipäätös ydinvoimasta on tehty, tarvitsemme edelleenkin suoria yhteyksiä maailmalle.

Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jaakko Okkonen arvioi, että AirBalticin valinta hyödyttää paitsi Oulua myös laajempaa aluetta.

Hän kertoo, että esimerkiksi Kainuun ja Koillismaan matkailuyrittäjät ovat odottaneet päätöstä. Okkosen mukaan valinta solmukentäksi voisi mahdollistaa lennot Oulusta Lapin matkailukeskuksiin.

- Nyt lennetään etelään, mutta tämä antaa mahdollisuuden katsoa myös pohjoiseen, Okkonen sanoo.

Taskilan mukaan tarkoitus on avata reittejä Pohjois-Venäjältä, Norjasta ja Ruotsista Ouluun, josta matkustajat voivat lentää maailmalle. Hänen mukaansa myös reitit pohjoisemmasta Suomesta ovat mukana tarkasteluissa.

Pohjoisen yhteyksiä voisivat olla esimerkiksi Murmansk, Arkangeli ja Tromssa. Kaikkiaan uusia reittejä on määrä tulla 10-15.

Vielä on odotettava pari vuotta

Taskila arvioi, että AirBalticilla ja Oululla on yhteinen näkemys lentokentän toimimisesta porttina, "arctic gatewayna". Hänen mukaansa Oulun pyrkimys kehittää liike-elämää ja matkailua sopii erinomaisesti AirBalticin tavoitteisiin.

Okkosen johtama Oulun kauppakamari on ollut tukemassa voimakkaasti kaupungin valintaa AirBalticin solmukentäksi. Taskila kehuu oululaisten aktiivisuutta.

Oulun kehittäminen solmukentäksi alkaa toden teolla vasta vuonna 2012, jolloin kentälle valmistuu uusi terminaali. Oulun kenttä on jo nyt Suomen toiseksi vilkkain Helsinki-Vantaan jälkeen.

Valinta solmukentäksi tarkoittaa sitä, että AirBalticin koneet yöpyvät Oulussa. Se mahdollistaa aikaiset lähdöt ja myöhäiset paluut. Minimivaatimuksina ovat Taskilan mukaan myös koneiden huollon ja catering-palveluiden järjestäminen. Taskilan mukaan ne hoidetaan joko omana työnä tai ostamalla palvelut kentältä.

Hän korostaa välillisiä työllisyysvaikutuksia, jotka hän laskee siten, että tuhatta matkustajaa kohti syntyy yksi työpaikka.

Riskit pienimmät

Myös Tampere ja Turku olivat ehdokkaina AirBalticin solmukentiksi Suomessa. Taskilan mukaan kummallakaan ei ollut varsinaisia heikkouksia, mutta riskit yhtiön kannalta olisivat olleet suuremmat.

Tampereen ja Turun lentokentillä ei ole vastaavia investointisuunnitelmia kuin Oulussa, jossa päätökset on jo tehty.

AirBalticin solmukentät ovat tällä hetkellä Riian lisäksi Vilna Liettuassa ja Tallinna Virossa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat