Ostitko taas luotolle? Tutkijoilla on sinulle kerrottavaa...

Missourin yliopiston tutkimuksen mukaan jatkuvasti luottokortin tappiin vetävät ihmiset uskovat uusien tavaroiden muuttavan heidän elämänsä.

Missourin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan ihmisillä, jotka ostavat jatkuvasti luoton täyteen on epärealistiset odotukset kuluttamiseen – he uskovat tavaran tekevän heidät onnelliseksi.

Järkevästikin rahaa käyttävät toki voivat saada hyvän mielen ostoksistaan, mutta varojensa yli elävät uskovat, että kaunis paita tai juuri markkinoille saapunut pelikonsoli muuttaa heidän elämänsä ja tekee heistä onnellisempia.

– Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa ostaa uutta tavaraa. Ongelmia syntyy, jos kuluttaja laittaa liian kovia odotuksia uuteen tuotteeseen. Jotkut ihmiset kuvailevat tavaroita lähes taianomaisin ominaisuuksin: ostaminen tekee heistä onnellisempia, parantaa heidän ihmissuhteitaan ja tekee heidän elämästään hauskempaa, professori Marsha Richins kertoo Science Daily -sivuston haastattelussa.

Richins määrittelee neljä tapaa, millä tavoin epärealistisin odotuksin kuluttava ihminen ostaa:

– Kuvittelet, että vaikkapa uusi auto, huivi tai kodinkone muuttaa sinua ja sen, miten ihmiset näkevät sinut.
– Ajattelet ihmissuhteittesi paranevan uuden tuotteen avulla.
– Ostohetkellä ajattelet, kuinka paljon hauskempaa elämästäsi tulee, kunhan vain saat tämän tuotteen.
– Ajattelet, että olet tehokkaampi ja tulet saamaan elämässäsi enemmän aikaiseksi ostamalla uusia tavaroita.

Kysymys: Tekevätkö tavarat onnelliseksi?

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Science Daily

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat