Ostitko halvan pallotuolin netistä? Saatoit syyllistyä rikokseen

Nettimyynnistä design-huonekaluja tilaava kuluttaja saattaa tietämättään syyllistyä rikokseen. Suuressa suomalaisessa sanomalehdessä on nähty mainoksia, joissa myydään suurella alennuksella design-valaisimia ja huonekaluja ja mikä parasta kotiin kuljetettuina.

Kuvat ovat erehdyttävän tuttua pohjoismaista muotoilua. Mutta huonekalut ja valaisimet tehdään ilman suunnittelijoiden lupaa tiettävästi Kiinassa ja myydään Britannian kautta muualle EU-maihin. Suunnittelijoiden mielestä piraattikopiointi on heidän työnsä varastamista ja suoranainen rikos.

Mainokset suomalaislehdessä toivat kaupankäynnin Suomen lain alaiseksi ja se sai muotoilujärjestöt tekemään keskusrikospoliisille tutkintapyynnön.

Poliisitutkimusta vaativat yhdessä Alvar Aalto -säätiö, Suomen taideteollisuusyhdistys, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo, Kansainvälinen designsäätiö, Design & Art Management Finland Oy, Vepsäläinen, Artek ja Martela.

– Suomessa myytävää ja tänne tuotavaa tuotetta koskee tekijänoikeuslaki, olipa tuote valmistettu tai tuotu EU:hun missä maassa tahansa, kertoo tekijänoikeuksiin erikoistunut asianajaja Marja Tommila Juridiasta.

– EU:n tavaroiden vapaa liikkuvuus ei poista tekijänoikeutta, vaikka markkinoija Designers Revolt siihen vetoaakin, kertoo Tommila.

Suomen laki takaa tekijänoikeuden 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen, Britanniassa 25 vuotta tuotteen valmistumisen jälkeen. Käytännössä tekijänoikeus tarkoittaa tekijän, suunnittelijan oikeutta päättää luovan työnsä tuloksen käyttämisestä tai korvauksesta, jolla joku saa valmistaa ja myydä hänen suunnittelemaansa teosta olipa se konkreettinen huonekalu tai aineeton kuin musiikkikappale.

Piratismi on kaapannut kanavat

Ruotsalaisen Lennart Nybergin omistama Designers Revolt markkinoi kopioita näkyvästi eri puolilla EU:ta. Internetin hakukoneet on optimoitu siten, että jos etsii esimerkiksi Artekia tai Eero Aarniota, Google tarjoaa Designers Revoltin sivuilla myytäviä tuotteita.

– Näillä ei ole mitään tekemistä Artekin kanssa, sanoo toimitusjohtaja Mirkku Kullberg kauhistuneena.

Sivuilla mainostetaan myös Eero Aarnion pallotuolia - hinta vain runsas kymmenesosa oikean tuolin hinnasta.

- Hinnasta voi päätellä, ettei se voi olla aito, sanoo Kullberg. - Kopiot ovat yleensä paljon heppoisempia.

– Se joka ostaa näitä kopioita syyllistyy rikokseen, sanoo Kullberg. Yksittäisenkin tavaran maahan tuominen tai tuottaminen on rikos.

Sanomalehti-ilmoituksen alareunassa lukee suomeksi tai englanniksi, ettei tuotteilla ole lisenssiä - mutta tavalliselle kuluttajalle se tuskin soittaa varoituskelloja.

– Vastuu markkinoitavan tuotteen vaikutuksista kuluttajan terveyteen tai talouteen on markkinoijalla eikä kuluttajalla, sanoo Tommila. Laittoman tuotteen markkinointi tällä tavalla on Suomen lain mukaan monessa suhteessa huomautettavaa, hän jatkaa.

Tanskassa tulli tuhoaa kopiot

Tanskan designer-järjestöt ovat olleet mukana kouluttamassa tulliviranomaisia tunnistamaan kopiot.

– Käytännössä ne tuhotaan rajalla, kertoo Kullberg. Suomessa aiomme myös tehdä yhteistyötä tullin kanssa.

Norjassa piraattikopioiden markkinoiminen on kielletty. Suomessa viranomaiset eivät ainakaan vielä ole puuttuneet sivun kokoisten ilmoitusten julkaisemiseen sanomalehdessä.

Kullberg kertoo törmänneensä aiemminkin Artekin kopioihin, törkeimmillään Alvar Aallon tarjoiluvaunun kopio oli esillä huonekalumessuilla.

– Tähän mennessä ei ole tarvinnut käräjöidä, kaikki kopioijat ovat vetäneet kopionsa huomautuksen jälkeen pois myynnistä.

Suomen tiettävästi kopioiduimpia tuotteita ovat Fiskarsin oranssit keittiösakset. Myös Eero Saarisen Tulppaani-tuolista on kautta aikain tehty kopioita.

Nyt ongelma suurenee kun Internet mahdollistaa markkinoinnin ja jakelun kenenkään valvomatta ympäri maailman. Pahimmillaan huonekalukopion tuo kotiin sama kuljetusfirma kuin alkuperäistuotteenkin. Kopio saattaa paljastua kuluttajalle vasta tuotteen käytössä ja tuotevastuun kantajaa etsiessä.

"Joku syö meidän leipäämme"

Teollisiamuotoilijoita edustavan Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen on pahoillaan paitsi klassikkomuotoijoiden menettämistä tekijänoikeuskorvauksista, myös koko muotoilun tulevaisuudesta.

- Joku syö meidän leipäämme, sanoo Heinänen. - Ei voi olla oikein, että joku varastaa toisen idean ja tekee sillä rahaa itselleen.

- Pahimmillaan tämä rapauttaa koko pohjoismaisen ja suomalaisen muotoilun tulevaisuuden, sanoo Heinänen.

Lue myös:

    Uusimmat