Oppimisen kansallinen arviointi alkaa

Koululaisten oppimistulosten arviointi aloitetaan ensi keväänä peruskoulujen yhdeksäsluokkalaisista ja ammatillisten oppilaitosten oppilaista. Matematiikan ja luonnontieteiden oppimista arvioidaan yläasteilla kevätlukukaudella, ammatillisissa oppilaitoksissa luonnontieteen arviointi jää syksyyn. Eri aineita arvioidaan vuorovuosina.

Seuraavana vuonna vuorossa on äidinkieli, mutta sen tarkemmin aikataulua ei vielä ole lyöty lukkoon, kerrotaan opetushallituksesta. Määrättyjen aineiden oppimistulosten lisäksi aiotaan testata esimerkiksi oppimistaitojen hallintaa, ja arviointi ulotetaan myös peruskoulun ala-asteelle. Arviointiin osallistuu aina viisi prosenttia ikäluokasta, mikä peruskouluissa tarkoittaa noin 3000:a oppilasta. Ensimmäisen arvioinnin tulokset on määrä julkistaa ensi syksynä.

Kouluja ei rankata

Kansallinen arviointi on tullut ajankohtaiseksi, koska kouluhallinnon uudistuksen jälkeen koulut päättävät itse opetuksen tarkasta sisällöstä. Esimerkiksi Britanniassa julkaistavaa koulujen "ranking-listaa" Suomeen ei kuitenkaan tule, vakuuttaa opetusneuvos Ritva Jakku-Sihvonen, joka toimii arviointihankkeen projektinjohtajana. Hänen mukaansa lähtökohtana on, että opetuksen laatu on kaikkialla Suomessa hyvä.

Tilastoissa ei nimetä otantaan kunakin vuonna osallistuvia kouluja, vaan tuloksia vertaillaan alueittain ja sukupuolien välillä. Lisäksi tarkastellaan väestötaustan vaikutusta tuloksiin sillä perusteella, miten paljon EU-tukea kukin alue saa. Tavoitteena on varmistaa, ettei oppilaiden mahdollisuus jatko-opintoihin missään vaarannu, selvittää Jakku-Sihvonen. Tulokset luovat myös pohjaa koulun kehittämiselle. Suomi aikoo liittyä myös OECD:n kansainväliseen oppimisvertailuun, joka alkaa vuonna 2000. Siihen tarvittavat tiedot kerätään erikseen, koska niiden on oltava vertailukelpoisia muiden maiden tulosten kanssa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat