Oletko koskaan miettinyt, miksi Daciat ovat niin halpoja? IS: Tässä syyt siihen

Halvimmillaan noin 15 000 eurolla kaupasta lähtevä auto kirvoitti Ilta-Sanomat tiedustelemaan merkin maahantuojalta, miten on mahdollista, että jotain autoa voidaan myydä niin paljon muita halvemmalla.

Dacia Duster on asiallisen kokoinen katumaasturi, joka on saatavissa niin etu- ja nelivetoisena kuin myös bensa- ja dieselversioina. Sen toinen sukupolvi on juuri saapunut Suomeen.

Edullisimmillaan auton hinta on hieman yli 15 000 euroa. Kaikilla herkuilla varustettuna Duster asettuu 25 000 euron tuntumaan. Siis vain.

Tuotekehitysbudjetti käytännössä nolla euroa

Ilta-Sanomat kysyi Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Servicen toimitusjohtajalta Heikki Vuoriselta, miksi Dacia on sanalla sanoen huokea.

Vuorinen perustelee Dacian hintalappua yhteistyöllä, jota merkki tekee suurimman omistajansa Renaultin kanssa. Dacia on onnistunut pudottamaan tuotekehityskulunsa lähes nollaan, koska se käyttää ainoastaan Renaultin hyväksi havaitsemia osia ja ratkaisuja.

– Daciasta on myös jätetty kaikkein uusin, korein ja kallein teknologia pois. Turvallisuus- ja ympäristökysymykset pidetään ilman muuta hanskassa, mutta samalla huolehditaan, että tuotantokustannukset pysyvät kurissa, Vuorinen sanoo Ilta-Sanomille.

Halvempi työvoima tarkoittaa halvempaa lopputuotetta

Säästöä syntyy myös jakeluverkostosta tai lähinnä oman verkoston puuttumisesta. Daciat toimitetaan Renaultin verkoston kautta, joten autoja voidaan Vuorisen mukaan myydä tavallista pienemmällä katteella.

Luonnollisesti myös työvoiman hinta vaikuttaa lopputuotteen hintalappuun. EU:ssa työvoimakustannukset ovat noin 25 euron luokkaa per tunti per työntekijä, Dacian kotimaassa Romaniassa noin viisi euroa.

***

Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaalla 3:14

Lue myös:

    Uusimmat