Nordea: Menetimme 4000 asiakasta, kun tiukensimme veroparatiisikäytäntöjä

Nordean suomalainen konsernijohtaja Casper Von Koskull painotti uudelleen yhtiön tiedotustilaisuudessa, että Nordealla ei ole enää mitään suhdetta panamalaiseen Mossack Fonseca -yhtiöön, jonka kautta suuri tietovuoto veroparatiiseista tuli julkisuuteen alkuviikosta.

– Offshore-yhtiöt ovat todellisuutta kansainvälisessä bisneksessä. Niitä käytetään laajasti monilla aloilla. Meidän täytyy tietää syy niiden perustamiselle ja varmistaa, että lakeja ja säännöksiä noudatetaan niiden käytössä, von Koskull sanoi.

– Osa veroparatiiseissa toimivista yrityksistä toimii täysin laillisesti ja niiden toiminta on osa kansainvälisten yritysten rahoitushankkeita.

Nordean infossa yhtiön johto myöntää, että yhtiön kanssa yhteistyössä toimineita lakifirmoja on ollut useampi kuin yksi.

Nordea kertoi menettäneensä vuonna 2009 noin 4000 asiakasta, kun pankki tiukensi käytäntöjään asiakkaiden varojen siirtämisessä veroparatiiseihin.

Johdolta kysyttiin myös, hävettääkö heitä olla Nordealla töissä paljastusten jälkeen.

– Ennen kuin voin tuntea häpeää, minun täytyy tietää mitkä faktat todella ovat, eikä luottaa huhuihin. Otan tämän asian erittäin vakavasti, olen vihainen ja pettynyt. Olen kuitenkin ylpeä työskennellessäni Nordealla, von Koskull sanoi.


Lue myös:

    Uusimmat