Netflixin lattea osavuositulos käänsi osakekurssit laskuun – kiinalaissovellus tunkee kilpailijoiden listoille: "TikTokin kasvu on hämmästyttävää"

Suoratoistopalvelu Netflixin vuoden toinen neljännesvuositulos näyttää olleen pettymys sijoittajille. Talousuutiskanava CNBC:n mukaan yhtiön osakekohtainen tulos jäi ennakoidusta.

Yhtiö kertoo 720 miljoonan dollarin tuotoista ja noin 6,1 miljardin dollarin liikevaihdosta toiselta vuosineljännekseltä. Luvuissa on nousua sekä vuoden ensimmäiseen neljännekseen että vuoden takaiseen tulokseen verrattuna.

Talousuutistoimisto Bloombergin ja CNBC:n mukaan yhtiön liikevaihto sekä tilaajamäärän kasvu ylittivät analyytikkojen odotukset, mutta tuottoihin petyttiin.

Koronaviruksen aikana tilaajamäärät nousivat miljoonilla

Koronaviruspandemian keskellä Netflixin maksavien tilaajien määrä nousi huhti-kesäkuussa yli 10 miljoonalla. Tilaajia on nyt yhteensä lähes 193 miljoonaa.

Pettymystä koitui myös siitä, että kuluvalla vuosineljänneksellä yhtiö arvioi tilaajamäärän kasvun hidastuvan. Se odottaa tilaajamäärän kasvavan kolmen kuukauden aikana noin 2,5 miljoonalla, kun markkinoilla kasvua toivottiin tulevan yli viiden miljoonan tilaajan verran, Bloomberg kertoo. Tammi-maaliskuussa tilaajamäärä kasvoi 15,7 miljoonalla.

Tulosjulkistuksen ja tilaajaennusteen jälkeen Netflixin osake lähti jälkimarkkinoilla noin 10 prosentin laskuun.

TikTok pääsi kilpailijoiden listalle

Suoratoistojätin kanssa samalle tontille tunkevat kilpailijat Applesta Amazoniin ja Disneystä WarnerMediaan.

Nyt Netflixin johto mainitsi tiedotteessaan myös videonjakosovellus TikTokin, joka viehättää erityisesti nuoria.

– TikTokin kasvu on hämmästyttävää, mikä kertoo nettiviihteen muuttuvasta luonteesta, tiedotteessa kuvaillaan.

Kilpailu ei kuitenkaan huoleta, yhtiö sanoo.

– Sen sijaan, että murehtisimme kaikkia kilpailijoitamme, aiomme pitää kiinni strategiastamme. Eli yritämme parantaa palveluamme ja sen sisältöä joka neljänneksellä kilpailijoitamme nopeammin.

Netflix ilmoitti myös muutoksista yhtiön johdossa. Palvelun sisältöjohtaja Ted Sarandos nousee yhtiön toiseksi toimitusjohtajaksi Reed Hastingsin rinnalle.

– En usko asioiden juuri muuttuvan Netflixin päivittäisessä toiminnassa, Hastings kommentoi muutosta.Yhtiö kertoi myös hiljalleen aloittavansa uudelleen tuotantoja, jotka jäivät koronaviruspandemian jalkoihin.

Lue myös:

    Uusimmat