Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Museojuna Ukko-Pekan tulipalon syy selvisi

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kuva palavasta museojunan vaunusta.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kuva palavasta museojunan vaunusta.Keski-Uudenmaan Pelastuslaitos
Julkaistu 30.06.2023 10:13(Päivitetty 30.06.2023 11:39)

MTV UUTISET – STT

Onnettomuuden taustalla oli paloaran materiaalin kuljetus junassa.

Höyryveturi Ukko-Pekan vaunun tulipalo syttyi todennäköisesti veturin savupiipusta tulleista kipinöistä. Kipinät sytyttivät polttopuilla lastatun umpivaunun tuleen tuulen ja ajoviiman vaikutuksesta, toteaa Onnettomuustutkintakeskus alustavassa tutkintaraportissaan.

Museojunan vaunu syttyi palamaan 11. kesäkuuta iltapäivällä aiheuttaen laajaa häiriötä rautatieliikenteelle. Häiriö kesti seuraavaan aamuun asti. Onnettomuus tapahtui Helsingin ja Lahden välisellä rataosuudella Mäntsälässä Haarajoen juna-aseman lähellä.

Otkesin raportin mukaan palosta ei aiheutunut henkilö- tai ympäristövahinkoja.

Lue myös: Otkes julkisti kuvan palon jättämistä tuhoista museojuna Ukko-Pekkaan

Vaunu paloi lähes täysin

Haarajoen asemalla junan henkilökunta tarkasti suunnitellusti veturin ja junan ensimmäiset vaunut ulkopuolelta, toteaa Otkes raportissa.

Videomateriaalin perusteella Haarajoelta lähdettäessä junassa ei ollut havaittavissa mitään poikkeavaa. Veturinlämmittäjä havaitsi hieman ennen viittä iltapäivällä junassa toisena olleessa umpivaunussa liekkejä, jolloin kuljettaja pysäytti vaunun.

Junan henkilökunta katkaisi junan palavan vaunun takaa, ja veturinkuljettaja siirsi veturin ja kaksi ensimmäistä vaunua turvallisen etäisyyden päähän muusta junasta. 

Henkilökunnan tekemällä alkusammutuksella ei ollut vaikutusta paloon, joka levisi nopeasti koko vaunuun. Tuli ehti levitä myös junan ensimmäisenä vaununa olleen avovaunun lankutukseen ja siinä oleviin kahteen suursäkkiin hiiliä.

Lue myös: Junien tulipalot ovat verrattain harvinaisia – höyryveturit eivät saa kulkea alueilla, joilla on suuri maastopalovaara

Pelastuslaitos saapui paikalle hieman ennen puoli kuutta ja sai avovaunun palon sammumaan, mutta umpivaunu ehti palaa lähes kokonaan. Eteläisen ja pohjoisen raiteen ajojohtimet vaurioituivat liekkien lämmön vuoksi.

Pelastuslaitos evakuoi 32 ihmistä junasta. Matkustajien evakuointia hankaloitti Otkesin mukaan jyrkkä ratapenkka ja se, että junan pysähtymispaikka oli osaksi sillalla.

Paloaran materiaalin kuljetusta harkittava

Onnettomuuden taustalla oli Otkesin mukaan paloaran materiaalin kuljetus junassa.

Savua ja kipinöitä ei voi Otkesin mukaan höyryjunaliikenteessä välttää, sillä ne kuuluvat asiaan. Otkes kuitenkin kehottaa harkitsemaan paloaran materiaalin kuljetuksen tarvetta junassa, huolehtimaan veturin kunnossapidosta ja kiinnittämään polttoaineen laatuun huomiota.

Veturin varsinaisena polttoaineena käytetään ajossa hiiltä, mutta ennen ajoon lähtöä tapahtuvassa ylöslämmityksessä käytetään polttoaineena puuta, jota kuljetetaan junassa resurssisyistä.

Poltettava puutavara oli lastattu Ukko-Pekan tapauksessa kahteen umpivaunuun ja hiilet avovaunuun.

Höyryveturin liikennöinti aiheutti 10.–11. kesäkuuta kolme maastopalohälytystä. Ne olivat raportin mukaan suhteellisen pieniä ja rajattuja. Kuivana aikana höyryveturiliikenne aiheuttaa melko usein maastopaloja, toteaa Otkes.

Juttua on päivitetty kauttaaltaan lisätiedoilla kello 11.39.

Lisää aiheesta:

Museojuna Ukko-Pekka syttyi tuleen kesken matkan – höyryveturit eivät saa kulkea alueilla, joilla on suuri maastopalovaaraMatkustajajuna törmäsi pakettiauton perävaunuun, kyydissä ollut mönkijä syttyi tuleenJunaturma UPM:n tehtaalla Kouvolassa – yksi ihminen loukkaantuiHurja tilanne Joroisissa: Kiskobussi syttyi ilmiliekkeihin – pelastuslaitos ylistää kuljettajan toimintaaMuseojuna Ukko-Pekka sytytti kolme maastopaloa – sammustustyöt viivästyttivät muuta junaliikennettä useiden tuntien ajanSelitys löytyi: Tästä johtui tutkijoita hämmästyttänyt VR:n IC-junan mysteerirysäys – yksi asia jää silti auki
TulipalotJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tulipalot
  • 13.9.13:42
    Pelastuslaitos

    Salama rysäytti talon ja navetan liekkeihin Turussa, lapsi ja aikuiset pakenivat ulos

  • 11.9.21:35
    Tuusula

    Teollisuushalli paloi Tuusulassa – savu ei aiheuta enää haittaa

  • 10.9.16:35
    Hämeenkyrö

    Koulu tyhjennettiin Hämeenkyrössä tulipalon takia, poliisi tutkii syttymissyytä

  • 9.9.22:17
    Ukkonen

    Salama sytytti paritalon tuleen Seinäjoella – asukkaat evakuoitiin

  • 9.9.10:18
    Keski-Suomi

    Poikkeuksellinen ukkonen piinasi Keski-Suomea – aamuyön salamointi aiheutti tulipaloja