Muodikkaat aurinkolasit vaarantavat liikennettä

Saksassa on kielletty leveäsankaisten lasien käyttö autoa ajettaessa. Suomessa vastaavaa säädöstä ei ole.

Nykymuodin mukaiset aurinkolasit ovat vaaralliset liikenteessä. Syynä ovat kehysten paksut aisat, jotka estävät kuljettajaa näkemästä sivuille. Sama ongelma koskee tukevasankaisia silmälaseja.

- Paksusankaiset aurinkolasit ovat epäilemättä riskitekijä liikenteessä, sanoo ylikomisario Heikki Seppä Helsingin poliisista.

- Minulla on asiasta omakohtaista kokemusta. Erehdyin hankkimaan lasit, joiden kehyksissä oli paksut sangat. Näkökentän supistumisen takia ajaminen muuttui niin hankalaksi, että katsoin parhaaksi luopua niiden käytöstä liikenteessä, ylikomisario Seppä kertoo.

Suuri katve näkökentässä haittaa ajamista kaikkialla, jopa moottoritiellä. Hankalinta on kaistan vaihtaminen ruuhkaisessa kaupunkiajossa, jossa tilaa ja aikaa siirtymiseen kaistalta toiselle on vähän.

Autosta näkyvyyden on oltava määräysten mukainen, mutta kuljettajien varusteista ei ole edes suosituksia. Laki velvoittaa huononäköisen käyttämään tietyn vahvuisia laseja, mutta itse laseista tai kehyksistä laissa ei sanota mitään. Autoilijoiden silmä- tai aurinkolasien muotoiluun ei siten voida puuttua.

Leveä sanka on Saksassa kielletty

- Suomalaisilla autoilijoilla on ollut Saksassa ongelmia viranomaisten kanssa, koska Saksassa leveäsankaisten lasien käyttö liikenteessä on kielletty, kertoo Optisen alan tiedotuskeskuksen toimitusjohtaja Taru Korja.

Saksalaisille autoilijoille on annettu tarkat määräykset silmälasien kehyksistä. Sangan on oltava ohut ja sen on ähdettävä kehyksen yläreunasta, jotta sivuille näkeminen olisi mahdollisimman esteetöntä.

- Aurinkolasit, joiden kehyksissä on leveät aisat, ovat erinomaiset muualla kuin liikenteessä. Etenkin merellä tai hangella leveä aisa on hyödyllinen, koska se estää uv-säteilyn pääsyn myös silmää ympäröiviin kudoksiin. Autoilijan tai pyöräilijän käyttöön leveäsankainen kehys ei kuitenkaan sovi, Taru Korja sanoo.

Liikenneturvassa ei ole pohdittu

- Liikenneturvassa ei tiettävästi ole pohdittu, millä tavalla silmälasien leveät sangat vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, sanoo koulutusohjaaja Heikki Anteroinen Liikenneturvasta.

- Itsellänikään ei ole kokemusta leveäsankaisista laseista. On kuitenkin selvää, että kaikki mikä kaventaa näkökenttää, heikentää turvallisuutta, Anteroinen sanoo.

Suomessa ei ole käytettävissä mitään tietoa siitä, onko paksusankaisilla laseilla ollut osuutta liikenneonnettomuuksiin.

Viileän näköiset aurinkokakkulat, mutta niiden käyttäjän näkökenttä on yhtä kapea kuin laputetulla hevosella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat