Mainos

MTV seuraa Raaseporin tasoristeysturman oikeudenkäyntiä: Veturinkuljettaja yritti varoittaa varusmiehiä viheltämällä pilliin – "Tein hätäjarrutuksen, mutta eihän se siinä vaiheessa enää mitään auta"

4:27

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa Raaseporissa kuullaan tänään todistajia ja loppulausunnot kahden vuoden takaisen Raaseporin tasoristeysonnettomuuden oikeudenkäynnissä.

Kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n kiskobussi törmäsivät lokakuun lopussa 2017 Tammisaaren eteläpuolella Skogbyn tasoristeyksessä.

Armeijan kuorma-autoa ajanutta nuorta miestä syytetään kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta. Mies kiistää syytteet.

Puolustuksen mukaan kyse oli tapaturmasta eikä tuottamuksellisesta teosta.

Erityisen huono sää

Oikeudessa kuultiin todistajana veturinkuljettajaa, joka ajoi kolariin joutunutta VR:n kiskobussia lokakuun 26. päivä 2017, kun juna törmäsi armeijan kuorma-auton kylkeen.

Mies on toiminut veturinkuljettajana tänä syksynä jo 40 vuotta. Turmapäivän aamuna kaksi vuotta sitten mies muistaa sään olleen erityisen huono.

– Keli oli todella huono. Lunta oli tullut paljon ja puun oksat roikkuivat radan yllä.

Miehen mukaan junat kulkivat tuona aamuna myöhässä huonon sään vuoksi.

Näki lähestyvät auton valot

Veturinkuljettaja oli ollut edellisenä päivänä töissä, nukkunut työvuorojensa välissä lepohuoneessa ja aloittanut aamuvuoronsa kuudelta.

Hänen kuljettamansa juna lähti Karjaalta myöhässä kohti Hankoa huonon sään vuoksi.

Miehen mukaan lumisade muuttui aamun aikana vetisemmäksi rännäksi.

– Lähestyessäni (Skogbyn) ylikäytävää huomasin valoja, eli vasemmalta oli lähestymässä autoja. Matkaa tasoristeykseen oli varmaan noin parisataa metriä. Näin vain ajoneuvon valot. Viheltelin varmaan kaksi kolme kertaa, mies kertoi oikeudessa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Huono näkyvyys myös veturinkuljettajalle

Todistajan mukaan näkyvyys turmapaikan lähellä ei ole kovin hyvä edes veturinkuljettajalle runsaan kasvuston vuoksi. Onnettomuuspäivänä myös erityisen huono sää haittasi näkyvyyttä.

– Minulla oli veturissa kaikki valot päällä, eli pitkät valot ja valonheittäjät ylhäällä. Ne valot eivät ole kovin hyvät, huonoissa olosuhteissa ne eivät näytä juuri mitään. Tuolloin oli lunta maassa, joten valot näyttivät aika hyvin.

Veturinkuljettaja vihelsi junan pilliin useita kertoja varoittaakseen lähestyviä autoja. Puolustusvoimien kuorma-autot tulivat tasoristeykseen letkassa. Veturinkuljettaja näki varmuudella vain yhden auton.

– Mielestäni tein havainnon, että se auto hiljentää, se tuli todella hiljaa. Olin aivan varma, että se huomasi junan ja pysähtyy.

– Juuri ennen ylikäytävää totesin, että ei se pysähdykään, vaan se valuu siihen ylikäytävälle. Tein junalla hätäjarrutuksen, mutta ei se enää siinä vaiheessa juuri mitään auta. Sittenhän se juna osuikin siihen autoon. Seuraamukset tiedetään, mies totesi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Vaikea ylikäytävä

Rajussa törmäyksessä kuoli kolme Puolustusvoimien kuorma-auton lavalla istunutta varusmiestä. Viisi muuta autossa ollutta loukkaantui.

Myös yksi junan matkustaja kuoli, koska hän sai sairauskohtauksen.

Ylikäytävän kohdalla junan nopeusrajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Juna ajoi tuolloin 109 kilometriä tunnissa ja törmätessä junan nopeus oli 107 kilometriä tunnissa.

Todistajan mukaan kyseinen ylikäytävä on hyvin hiljainen ja tasoristeyksessä liikkui autoja vain harvoin.

– Siinä samaisessa kohdassa on käynyt sellainenkin onnettomuus, että auto ajoi tavarajunan kylkeen. Sitä ylikäytävää on pidetty hankalana meidänkin (veturinkuljettajien) piirissä, koska rata on siinä kohtaa niin vinossa, mies totesi.

Vasta törmäyshetkellä veturinkuljettaja huomasi, että eteen tullut auto oli armeijan kuorma-auto.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ohikulkenut nainen näki vain valoa

Oikeudessa kuultiin todistajana myös naista, joka matkusti henkilöautossa Hangon suuntaan lokakuun 26. päivä 2017, kun onnettomuus tapahtui.

Nainen näki onnettomuuteen joutuneen VR:n kiskobussin vain hetkeä ennen törmäystä.

– Muistan ennen tasoristeystä, että juna ajoi meistä ohi, mikä on hyvin normaalia. Kuulin, että juna tööttäsi yhden kerran, sitten toisen kerran. Oli tosi huono keli.

Lähellä tasoristeystä nainen näki valoa. Juna jarrutti hieman ennen tasoristeystä. Todistaja ajatteli, että tasoristeykseen oli kertynyt lunta, minkä vuoksi junan oli jarrutettava.

– Juna jatkoi matkaa tasoristeyksen ohi ja ennen Skogbyn urheilukenttää se pysähtyi. Siinä vaiheessa olimme jo ohittaneet sen. En osannut edes ajatella, että siinä olisi tapahtunut onnettomuus, koska en nähnyt lainkaan mitään autoja, nainen kertoi.

"Tuli loskaa, räntää ja oli sumuista"

Naisen mukaan sää oli kolarihetkellä erittäin huono.

– Sää oli niin kehno, että en muista edes nähneeni vastaantulevia autoja. Tuli loskaa, räntää, oli sumuista ja hämärää. Tuulilasinpyyhkijät oli oltava koko ajan päällä.

Nainen ajatteli, että juna jarrutti vain loskan takia eikä siksi, että se olisi törmännyt autoon.

– Näin vain ne valot enkä mitään autoja. En edes osannut ajatella, että mitään onnettomuutta olisi tapahtunut.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja