MTV:n kirjeenvaihtaja Yhdysvaltain ja Meksikon rajalla: Tältä näyttää salakuljetustunneleissa, joiden kautta kulkee yhä enemmän huumeita ja ihmisiä

Tältä näyttää salakuljetustunnelissa Meksikon rajalla – MTV raportoi maan alla 2:29
Tältä näyttää salakuljetustunnelissa Meksikon rajalla – MTV raportoi maan alta

MTV:n kirjeenvaihtaja vieraili Yhdysvaltain ja Meksikon rajan alla kulkevissa tunneleissa, joiden kautta kuljetetaan niin ihmisiä kuin huumeitakin.

Yhdysvaltain rajavartiosto raportoi lisääntyneestä kovien huumeiden salakuljetuksesta Meksikon puolelta.

Meksikon rajaa ylittävät siirtolaiset vievät rajavartioston resursseja muusta rajavalvonnasta ja esimerkiksi fentanyylin salakuljetus on kasvanut. Salakuljettajat suosivat raja-aitaa alittavia maanalaisia tunneleita, joissa yritetään salakuljettaa myös ihmisiä.

Yhdysvaltain ja Meksikon välisellä rajalla voi näyttää päällisin puolin rauhalliselta, mutta Lance LeNoir tietää, ettei niin ole.

LeNoir johtaa Yhdysvaltain rajavartioston erikoisjoukkoa, joka tunnetaan nimellä Tunneli Rotat. Tunneli Rotat etsivät Meksikosta Yhdysvaltoihin kaivettuja salakuljetustunneleita.

– Meillä on tunneliongelma San Diegossa. Meidän tehtävämme on löytää tunnelit, merkata ne karttaan ja hankkiutua niistä eroon. Kuulostaa yksinkertaiselta teoriassa, mutta se on aika vaikeaa käytännössä, kun yrität löytää kapean tunnelin joskus jopa 20 metriä maanpinnan alapuolelta, LeNoir kertoo MTV Uutisille.

Sisälle salakuljettajien tunneliin

Rajavartiosto tuhoaa löytämänsä tunnelit täyttämällä ne sementillä.

Tunneliongelma on niin vakava, että pelkästään meidän kuvauspaikaltamme on löytynyt LeNoirin mukaan useita tunneleita.

Meksikon raja-aita seisoo useita metrejä korkeana maiden välillä, mutta se ei auta, kun maan alta aukeaa Yhdysvaltain puolelle oviaukko. Ei auta mennä kuin sisään.

– Tunneli mitä Mari kipuaa alas, on aikamoinen. Sitä on käytetty kiinalaisten kansalaisten salakuljettamiseksi maahan, LeNoir kertoo.

Alhaalla LeNoirin happimittari alkaa hälyttää.

– Tämä mittaa hapen riittävyyttä ja kertoo muista haitallisista aineista. Tämä on meidän elämänlankamme maan alla. Meille riittää tässä kohtaa happea noin kymmeneksi minuutiksi, LeNoir sanoo ja jatkamme syvemmälle.

Olemme maan alla noin viiden ja puolen metrin syvyydessä ja ilma tuntuu raskaalta. Osa tunnelista on niin matalaa, että joudumme etenemään konttausasennossa.

Joissain tunneleissa jopa sähköt ja ilmanvaihto

Tunneleita on yhtä monenlaisia kuin tekijöitä, mutta LeNoir ryhmittää tunnelit kolmeen ryhmään. On raja-aitaa alittavat lyhyemmät tunnelit, joita rakennetaan jatkuvasti pääosin huumeiden salakuljetusta varten.

Sitten on Meksikon ja Yhdysvaltain rajan alittavat olemassa olevat viemäriverkostot, joita käytetään myös salakuljetukseen. Ne tunnelit työllistävät rajavartiostoa koko raja-alueella läntisestä Kaliforniasta itäiseen Texasiin.

– Esimerkiksi tulvavesiverkostoja ja yhdystunneleita meidän täytyy partioida jokainen päivä. Niiden kautta yrittää tulla jatkuvasti myös ihmisiä. He ovat sellaisia, jotka eivät halua jäädä kiinni, LeNoir lisää.

Tänä vuonna rajalla on otettu kiinni ennätysmäärä laittomasti rajan ylittäneitä siirtolaisia. Erityinen huomio on keskittynyt siirtolaisiin, jotka ylittävät Rio Grande -joen, mutta osa yrittää Yhdysvaltoihin myös maan alta.

LeNoir on joutunut lainaamaan osan tunneleita etsivästä työvoimastaan pidätystehtäviin siirtolaistilanteen vuoksi.

Kolmantena tunneliryhmänä on LeNoirin mukaan pitkät, niin kutsutut "sivistyneemmät" tunnelit.

– Ne eivät silti ole millään lailla sivistyneitä, vaikka niitä voi muihin tunneleihin verrattuna sellaiseksi kutsua. Ne voivat olla yli kilometrin pitkiä, joihin on yleensä rakennettu jonkinlainen rataverkosto liikkumista ja huumelastien kuljetusta varten. Niissä on usein sähköt, jopa valot ja tärkeimpänä ilmanvaihtosysteemi, LeNoir kertoo.

"Olen nähnyt salakuljettajien yrittävän ulos tunnelista kylpyhuoneiden lattioiden kautta"

Tunneleiden rakentajana on Meksikon huumekartellit. LeNoiria huolettaa, että salakuljettajat ovat siirtyneet kannabiksen salakuljetuksen sijasta kovempiin huumeisiin.

– Kovien huumeiden salakuljetus on kasvussa! Metamfetamiinia, kokaiinia ja heroiinia. Erityisesti fentanyylia tuodaan tunneleista todella paljon enemmän, LeNoir kertoo.

Toiminta on järjestelmällistä ja kovien huumeiden vuoksi tunnelit ovat salakuljettajille rahanarvoinen sijoitus.

Raja-aidan kummallakin puolella on paljon rakennuksia muun muassa teollisuushalleja ja varastotiloja, joita salakuljettajat käyttävät suojanaan. On tavallista, että tunnelin sisä - ja uloskäynti kulkee esimerkiksi varastorakennuksen lattian läpi.

– Olen nähnyt salakuljettajien yrittävän ulos tunnelista kylpyhuoneiden lattioiden kautta. He rakensivat koko kylpyhuoneen lattiaa nostavan ja laskevan systeemin, jonka avulla he pääsivät liikkumaan tunneliin, LeNoir kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat