Moskovassa kulkee metrolinja, jolla Putin voidaan tarvittaessa evakuoida – tällainen on mystinen Metro-2

Syvällä Moskovan alla risteilevästä salaisesta metrolinjasta tai - linjastosta on huhuttu 1940-luvun lopulta lähtien. Sen rakentaminen aloitettiin ilmeisesti Josif Stalinin määräyksestä ja KGB antoi sille koodinimen D-6.

Nykyään maanalainen junarata tunnetaan nimellä Metro-2. Neuvostoliiton tai Venäjän viranomaiset eivät ole koskaan myöntäneet tai kiistäneet salaisen metron olemassaoloa.

Aikoinaan Metro-2:sta kertoivat ihmiset, jotka sanoivat olleensa rakentamassa sitä. Ja nyt myöhempinä vuosina siitä ovat kertoneet niin kutsutut urbaanit löytöretkeilijät, jotka seikkailevat maanalaisessa Moskovassa.

Pentagon vahvisti

Jonkinlainen vahvistus Metro-2:lle saatiin vuonna 1991, kun USA:n puolustusministeriö julkaisi raportin Military forces in transition.

Tiedustelutietoihin perustuvassa raportissa kerrottiin myös salaisesta metrosta, joka vie kaupungin ulkopuolelle.

– Syvällä maan alla on rakennelmia sekä Moskovan kaupunkialueella että kaupungin ulkopuolella. Näitä yhdistävät maanalaiset radat, joiden avulla poliittinen johto voidaan evakuoida nopeasti ja turvallisesti, kerrotaan Pentagonin raportissa.

Raportin mukaan Metro-2 yhdistää Kremlin, Lubjankan (entinen KGB:n päämaja) ja Vnukovon lentokentän. Joidenkin lähteiden mukaan linja kulkee myös Ramenkiin, valtaisaan bunkkerikompleksiin, johon ydinsotatilanteessa voisi majoittaa jopa 15 000 henkeä.

Tarua vai totta?

Moskovan alla on valtava määrä erilaisia bunkkereita ja tunneleita, tämä tiedetään varmasti. Mutta onko KGB:n rakennuttama ja nyttemmin FSB:n ylläpitämä Metro-2 olemassa?

Käydään läpi todisteet.

Useampikin entinen neuvostovirkailija on viime vuosina kertonut, että jotain Metro-2:n tapaista maan alta löytyy.

Boris Jeltsinin ja sittemmin Vladimir Putinin neuvonantajana toiminut Vladimir Shevšenko vahvisti Stalinin salaisen metrolinjan.

– Maanalaista verkostoa on suuresti liioiteltu. Stalin pelkäsi tulevansa murhatuksi ja hänen aikanaan Kremlistä kulki yksiraiteinen maanalainen junarata yhdelle hänen lähellä Moskovaa sijaitsevalle datšalleen. Rata ei ole enää käytössä, sanoi Shevšenko vuonna 2004.

Useissa eri ministerintehtävissä Jeltsinin hallituksessa palvellut Mikhail Poltoranin kertoo myös maanalaisista rakennelmista.

– Maan alla on useita komentokeskuksia ydinsodan varalta. Metro-2:ssa on haaroja, jotka vievät Moskovan esikaupunkeihin. Näin komentajat pääsisivät pois ydiniskun keskuksesta, kertoi Poltoranin vuonna 2008.

Moskovan metrokuljettajien ammattiliiton johtaja Svetlana Razina kertoi, miten salaiseen metroon haettiin kuljettajia.

– Kuskeilta vaadittiin tarkka turvallisuusselvitys. Näillä salaisilla rataosuuksilla kulki akkukäyttöisiä vetureita, jotka vetivät vain yhtä matkustajavaunua, kertoi Razina Argumenty i Fakty-lehdelle.

Osa tunneleista vaati mittavia korjaustöitä

Moskovassa on mittava määrä maanalaisia rakennelmia, jotka on alunperin rakennettu poliittisen ja sotilaallisen johdon käyttöön ydinsodan varalta.

Niitä yhdistää tunnelien verkosto, jossa on liikuttu jonkinlaisilla akkukäyttöisillä ajoneuvoilla. Tunnelit ovat päässeet rapistumaan ja ne vaatisivat mittavia korjaustöitä.

Osa maanalaisesta Moskovasta on varmasti pidetty hyvässä kunnossa ja valmiina Venäjän nykyjohdon käyttöön.

On myös todennäköistä, että Kremlistä ja muista keskeisistä hallintorakennuksista pääsee edelleen tunneleita pitkin pois, kauas Moskovan keskustasta.

Lue myös:

    Uusimmat