Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moskovassa kulkee metrolinja, jolla Putin voidaan tarvittaessa evakuoida – tällainen on mystinen Metro-2

/All Over Press
Julkaistu 27.01.2023 21:01

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Syvällä Moskovan alla risteilevästä salaisesta metrolinjasta tai - linjastosta on huhuttu 1940-luvun lopulta lähtien. Sen rakentaminen aloitettiin ilmeisesti Josif Stalinin määräyksestä ja KGB antoi sille koodinimen D-6.

Nykyään maanalainen junarata tunnetaan nimellä Metro-2. Neuvostoliiton tai Venäjän viranomaiset eivät ole koskaan myöntäneet tai kiistäneet salaisen metron olemassaoloa.

Aikoinaan Metro-2:sta kertoivat ihmiset, jotka sanoivat olleensa rakentamassa sitä. Ja nyt myöhempinä vuosina siitä ovat kertoneet niin kutsutut urbaanit löytöretkeilijät, jotka seikkailevat maanalaisessa Moskovassa.

Pentagon vahvisti

Jonkinlainen vahvistus Metro-2:lle saatiin vuonna 1991, kun USA:n puolustusministeriö julkaisi raportin Military forces in transition.

Tiedustelutietoihin perustuvassa raportissa kerrottiin myös salaisesta metrosta, joka vie kaupungin ulkopuolelle.

– Syvällä maan alla on rakennelmia sekä Moskovan kaupunkialueella että kaupungin ulkopuolella. Näitä yhdistävät maanalaiset radat, joiden avulla poliittinen johto voidaan evakuoida nopeasti ja turvallisesti, kerrotaan Pentagonin raportissa.

Raportin mukaan Metro-2 yhdistää Kremlin, Lubjankan (entinen KGB:n päämaja) ja Vnukovon lentokentän. Joidenkin lähteiden mukaan linja kulkee myös Ramenkiin, valtaisaan bunkkerikompleksiin, johon ydinsotatilanteessa voisi majoittaa jopa 15 000 henkeä.

Tarua vai totta?

Moskovan alla on valtava määrä erilaisia bunkkereita ja tunneleita, tämä tiedetään varmasti. Mutta onko KGB:n rakennuttama ja nyttemmin FSB:n ylläpitämä Metro-2 olemassa?

Käydään läpi todisteet.

Useampikin entinen neuvostovirkailija on viime vuosina kertonut, että jotain Metro-2:n tapaista maan alta löytyy.

Boris Jeltsinin ja sittemmin Vladimir Putinin neuvonantajana toiminut Vladimir Shevšenko vahvisti Stalinin salaisen metrolinjan.

– Maanalaista verkostoa on suuresti liioiteltu. Stalin pelkäsi tulevansa murhatuksi ja hänen aikanaan Kremlistä kulki yksiraiteinen maanalainen junarata yhdelle hänen lähellä Moskovaa sijaitsevalle datšalleen. Rata ei ole enää käytössä, sanoi Shevšenko vuonna 2004.

Useissa eri ministerintehtävissä Jeltsinin hallituksessa palvellut Mikhail Poltoranin kertoo myös maanalaisista rakennelmista.

– Maan alla on useita komentokeskuksia ydinsodan varalta. Metro-2:ssa on haaroja, jotka vievät Moskovan esikaupunkeihin. Näin komentajat pääsisivät pois ydiniskun keskuksesta, kertoi Poltoranin vuonna 2008.

Moskovan metrokuljettajien ammattiliiton johtaja Svetlana Razina kertoi, miten salaiseen metroon haettiin kuljettajia.

– Kuskeilta vaadittiin tarkka turvallisuusselvitys. Näillä salaisilla rataosuuksilla kulki akkukäyttöisiä vetureita, jotka vetivät vain yhtä matkustajavaunua, kertoi Razina Argumenty i Fakty-lehdelle.

Osa tunneleista vaati mittavia korjaustöitä

Moskovassa on mittava määrä maanalaisia rakennelmia, jotka on alunperin rakennettu poliittisen ja sotilaallisen johdon käyttöön ydinsodan varalta.

Niitä yhdistää tunnelien verkosto, jossa on liikuttu jonkinlaisilla akkukäyttöisillä ajoneuvoilla. Tunnelit ovat päässeet rapistumaan ja ne vaatisivat mittavia korjaustöitä.

Osa maanalaisesta Moskovasta on varmasti pidetty hyvässä kunnossa ja valmiina Venäjän nykyjohdon käyttöön.

On myös todennäköistä, että Kremlistä ja muista keskeisistä hallintorakennuksista pääsee edelleen tunneleita pitkin pois, kauas Moskovan keskustasta.

Lisää aiheesta:

Norja ottaa käyttöön kylmän sodan aikaisia bunkkereitaMaailman toiseksi vanhimman ammatin edustajat urkkivat ja murhaavat – mutta tutkivat myös diplomaattien jäteastioitaKuka hän on? Näin Jevgeni Prigozhinista tuli julman palkka-armeijan johtajaKun Jevgeni Prigozhin oli 18-vuotias, hän kuristi ryöstämänsä naisen tajuttomaksi – Putinin sodanlietsojalla on kolme eri persoonaaVenäjän hallinnosta avaudutaan Meduzalle: "Putinia pelätään, mutta ei häntä ole kunnioitettu vuosiin"Kirja-arvio: Tappolista – Kremlin salamurhaohjelma ja Vladimir Putinin sota länttä vastaan
KauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Kauppalehti
  • 7.6.12:15
    Esko Aho

    KL: Ex-pääministeri Aho teki miljoonan talokaupat firman piikkiin

  • 14.05.202419:27
    Lakko

    Kauppalehti: Lakkolait tulossa voimaan lauantaina

  • 27.02.202320:59
    Ukrainan sota

    Yhdysvaltain uudessa Ukraina-avustuspaketissa neljä erilaista dronetyyppiä – tällaisesta paketista on kyse

  • 27.02.202306:24
    Autot

    Delta Auton toimitusjohtaja: Tässä tilanne, jolloin on parempi ostaa polttomoottoriauto sähköauton sijaan

  • 27.02.202306:17
    Luonto ja eläimet

    Äyriäistoukilla uskomaton kyky: Onnistuvat naamioimaan silmänsä näkymättömiksi