Syvällä Moskovan alla risteilevästä salaisesta metrolinjasta tai - linjastosta on huhuttu 1940-luvun lopulta lähtien. Sen rakentaminen aloitettiin ilmeisesti Josif Stalinin määräyksestä ja KGB antoi sille koodinimen D-6.
Nykyään maanalainen junarata tunnetaan nimellä Metro-2. Neuvostoliiton tai Venäjän viranomaiset eivät ole koskaan myöntäneet tai kiistäneet salaisen metron olemassaoloa.
Aikoinaan Metro-2:sta kertoivat ihmiset, jotka sanoivat olleensa rakentamassa sitä. Ja nyt myöhempinä vuosina siitä ovat kertoneet niin kutsutut urbaanit löytöretkeilijät, jotka seikkailevat maanalaisessa Moskovassa.
Pentagon vahvisti
Jonkinlainen vahvistus Metro-2:lle saatiin vuonna 1991, kun USA:n puolustusministeriö julkaisi raportin Military forces in transition.
Tiedustelutietoihin perustuvassa raportissa kerrottiin myös salaisesta metrosta, joka vie kaupungin ulkopuolelle.
– Syvällä maan alla on rakennelmia sekä Moskovan kaupunkialueella että kaupungin ulkopuolella. Näitä yhdistävät maanalaiset radat, joiden avulla poliittinen johto voidaan evakuoida nopeasti ja turvallisesti, kerrotaan Pentagonin raportissa.
Raportin mukaan Metro-2 yhdistää Kremlin, Lubjankan (entinen KGB:n päämaja) ja Vnukovon lentokentän. Joidenkin lähteiden mukaan linja kulkee myös Ramenkiin, valtaisaan bunkkerikompleksiin, johon ydinsotatilanteessa voisi majoittaa jopa 15 000 henkeä.
Tarua vai totta?
Moskovan alla on valtava määrä erilaisia bunkkereita ja tunneleita, tämä tiedetään varmasti. Mutta onko KGB:n rakennuttama ja nyttemmin FSB:n ylläpitämä Metro-2 olemassa?
