MM-rallin kuskiruletissa dramaattinen käänne: "Yhtäkkiä puhelimen toisessa päässä olikin hiljaista" – Esapekka Lapin roolista uutta tietoa

Norjalaista Andreas Mikkelseniä huhuiltiin vahvasti Ott Tänakin korvaajaksi Hyundailla, mutta paikan vei lopulta Esapekka Lappi. Nyt Mikkelsen on kertonut norjalaiselle moottoriurheilusivustolle lisätietoja viime viikkojen tapahtumista.

Lajipiireissä Tänakin lähtöä Hyundailta pidettiin mahdollisena – jopa todennäköisenä – jo pidempään, ja erittäin todennäköiseltä se alkoi näyttää syyskuun alun Kreikan MM-rallissa.

Lopulta Tänakin lähdöstä tiedotettiin 23. lokakuuta muutama tunti sen jälkeen, kun Hyundai oli menettänyt viimeisenkin mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuksiin. 11 päivää myöhemmin Dirtfish-sivusto uutisoi Hyundain tehneen koko kauden kattavan sopimuksen Lapin kanssa.

Kyseisen uutisen taustalla vaikuttanut kokenut rallitoimittaja David Evans julkaisi kaksi päivää myöhemmin artikkelin Mikkelsenistä ja teki siinä selväksi, että Lappi vei Mikkelseniltä työpaikan nenän edestä.

Norjasta kantautuvien tietojen valossa tämä ei kuitenkaan näyttäisi pitävän paikkaansa.

Mikkelsen kertoi Parc Fermé -sivustolle, että Hyundai oli tarjonnut hänelle vähintään kuutta kilpailua tehdastallissa vuonna 2023 – ei suinkaan siis koko kautta, jonka Lappi ajaa.

Jokin kuitenkin käänsi Hyundai-pomojen pään.

– Sitten yhtäkkiä puhelimen toisessa päässä olikin hiljaista, sivusto kirjoittaa.

Lyhyellä matematiikalla Mikkelsenin kertoma tarjous kielii siitä, että häntä kaavailtiin tallin kolmanteen autoon Dani Sordon rinnalle. Espanjalainen Marca-lehti nimittäin kertoi heti pian Tänak-uutisen jälkeen, että Hyundai olisi suostutellut Sordoa ajamaan ensi vuonna kahdeksan MM-rallia.

Ensi kauden kisakalenteria ei ole vielä vahvistettu, mutta oletus on, että kausi 2023 koostuu 14 osakilpailusta; näistä kuusi olisi siis mennyt Mikkelsenille ja loput kahdeksan Sordolle.

Mikkelsen on ajanut Hyundailla aiemminkin. Hän edusti tallia 26 MM-rallissa vuosina 2017–2019 ja saavutti tuolloin neljä palkintokorokesijoitusta (0–1–3).

– Se ei ollut menestyksekästä aikaa. Se oli käytännössä ainoa kerta urallani, kun minulla oli vaikeaa, Mikkelsen sanoi edellä mainitussa Evansin Dirtfish-artikkelissa.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat