Mitsubishi-tallille Gilles Panizzin kolmas ja Harri Rovanperän seitsemäs sija Monte Carlo -rallissa olivat pienen voiton makuisia. Edellisen kerran talli oli MM-rallin mitalikolmikossa vuonna 2001 ja nyt käytössä oli jo vuoden 2006 sääntöjä ajatellen tehty WRC-auto, jossa on vielä rutkasti kehittämisen varaa.
- Harmittaa, kun itseltä meni yksi sija aamun väärään rengasvalintaan, mutta tallin kannalta Panizzin kolmossija on todella mahtavaa. Lisää varmasti kaikkien motivaatiota, Rovanperä pohti Monacossa sunnuntaina.
Tallissa ovat viime syksyn jälkeen puhaltaneet uudet tuulet. Koko Mitsubishin moottoriurheilutoiminnan johtoon on siirtynyt, Britanniassa toimistoaan pitävä, japanilainen Isao Torii. Viime vuonna toimintaa johtanut saksalainen Sven Quandt sai syksyllä jättää tehtävät, kun MM-ralleista ei tullut tulosta.
Uusien tuulien mukana tallin testikuljettajana ja teknisenä asiantuntijana vuosikaudet puurtanut Lasse Lampi on palannut vuoden tauon jälkeen tallin MM-ralleissa kiertävään tiimiin. Lampi toimii tallissa pääasiassa testikuskina, joten jokaiseen MM-ralliin hän ei testitöiltään ehdi. Talli on tiivistänyt yhteistyötään myös tallin ex-johtajan Andrew Cowanin kanssa. Näin on saatu käyttöön sitä tietotaitoa, jota Tommi Mäkisen kanssa menestystä keränneellä tallilla on. Viime vuonna tallin johto oli tässä suhteessa eri linjoilla.
- Kaikki se tietotaito, joka meillä oli, pitää hyödyntää. Otetaan esimerkiksi jarrut, jos tiedetään, että joku jarrumateriaali ja jarrut toimivat jossakin kisassa, niin miksi se pitäisi opetella uudelleen, Lampi sanoo.
Ajo-ominaisuudet kaiken a ja o Uuden johdon alaisuudessa talli on Lammen mukaan harpannut kehityksessä aimo loikan eteenpäin. Tallilla oli Monte Carlo -rallissa vuoden 2006 sääntöjä mukaileva "mekaaninen auto", eli siinä ei ole ns. aktiivisia voimansiirron lukkoja. Aktiivilukkoja ollaan näillä näkymin kieltämässä kaudelle 2006.
Panizzin käsissä tallin puoliautomaattisella vaihdelaatikolla varustettu, hieman edeltäjäänsä leveämpi WRC-ajokki taipui Monte Carlossa loistavasti. Kolmatta sijaa täydensi yksi erikoiskokeen pohja-aika. Rovanperän tehtävänä oli tuoda auto varmasti maaliin.
- Auto on saatu nyt noilla eväillä menemään paremmin kuin edeltäjänsä ja se tulee menemään Ruotsissa vielä paremmin, mutta sekään ei vielä riitä missään nimessä, Lampi sanoo.
Auton voimansiirtoon on tulossa aktiivinen keskilukko Meksikon ralliin. Lammen mukaan sitä kiireellisempää on jatkaa ajo-ominaisuuksien kehittelyä.
- Kaikkein tärkeintä on, että autolla pystyy ajamaan ek:lla kaasu pohjassa. Se on kaiken a ja o miten auto kulkee kaarteissa ja miten siihen saadaan pitoa, Lampi linjaa.
Tallin kuljettajatilanne on Lammen mukaan nyt kunnossa, kun Panizzi sai rinnalleen huippuluokan sorakisojen taitajan.
-Harri (Rovanperä) on tallille erittäin tärkeä mies, Lampi arvioi.
(MTV3-STT)