Miten Tyrrellin kuusipyöräinen auto pärjäsi?

Tyrrell P34, kuusipyöräinen F1-auto 1976, photo: AllsportUK/Getty Images
Tyrrell P34, kuusipyöräinen F1-auto 1976, photo: AllsportUK/Getty ImagesCopyright Allsport 2004
Julkaistu 07.09.2007 11:53(Päivitetty 07.09.2007 11:54)

Historian ensimmäinen kuusipyöräinen F1-auto oli Tyrrell P34, jolla Jody Scheckter voitti Anderstorpissa Ruotsin GP:n vuonna 1976. Patrick Depailler varmisti auton kaksoisvoiton. Muita voittoja autolla ei ajettu.

Kilpailun nopeimman kierroksen kuusipyöräinen Tyrrell valtasi Saksan GP:ssä 1976, Kanadan GP:ssä 1976 ja USA:n GP:ssä 1977. Paalupaikka tuli Ruotsin GP:ssä 1976.

Auton neljä pientä etupyörää, normaalin kahden ison sijaan, vähensivät ilmanvastusta ja lisäsivät etupään pitoa.

Rengasvalmistaja Goodyear ei kuitenkaan tehnyt riittävästi kehitystyötä kuusipyöräisen käyttämien normaalia pienempien eturenkaiden suhteen, joten auton kilpailukykyisyys alkoi pudota kaudella 1977. Tyrrell hylkäsi kuusipyöräisen autonsa kaudeksi 1978.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1