Maailman rata-autoilussa on kolme kruununjalokiveä: Monacon GP, Le Mansin 24 tunnin ajo sekä Indianapolisin 500 mailin ajo. Mikäli Ferrari todella päätyisi jättämään formula ykköset ja Monacon GP:n, katsoisi italialaistalli todennäköisesti listan kahta seuraavaa kilpailua.
Le Mans
Vuodesta 1923 lähtien järjestetty Le Mansin 24 tunnin ajo on se tapahtuma, johon Ferrari todennäköisimmin siirtyisi. Ferrari on itse asiassa Le Mansin 24 tunnin ajon historian toiseksi menestynein automerkki 9 voitollaan, jotka tulivat vuosien 1949-1965 aikana. Edellä on ainoastaan Porsche, jolla on 16 Le Mansin voittoa.
Ferrari ajaa nykyäänkin kestävyyskisoja mm. Mika Salon voimin pienemmässä GT2-luokassa, joka jää kuitenkin vähälle huomiolle. Le Mansin pääluokka on LMP1, jossa Ferrari ei tällä hetkellä ole mukana.
Italialaismerkin pääjohtaja Luca di Montezemolo menee tämänvuotiseen 24 tunnin kisaan paikanpäälle saatuaan kunniatehtävän kilpailun lähettäjän roolissa.
Indy 500
Tänä vuonna 93. kerran järjestettävä Indy 500 -ajo kuuluu Pohjois-Amerikan Indy Car -sarjaan. Legendaarinen ovaalirata, The Brickyard, on edelleen Ferrarilta valloittamatta, vaikka Indy 500 kuului formula ykkösten MM-sarjaan vuosina 1950-60. Kun Ferrari edellisen kerran pohti formula ykkösten hylkäämistä - sillä kertaa kiista koski Ferrarin haluaman 12-sylinterisen moottorin kieltämistä - rakensi italialaistalli vuonna 1986 auton ja moottorin CART-sarjaa (nykyisen Indy Carin edeltäjä) varten. Sillä kerralla Ferrari sai tahtonsa läpi F1-sääntöjen suhteen ja tallin CART-autosta tuli pelkkä museokapistus.
Indy Car ei ole autonvalmistajille samalla tavalla avoin kuin formula ykköset. Tällä hetkellä Dallara rakentaa kaikkien huipputallien autot ja Honda toimittaa moottorit. Niiden voimin jatketaan vuoden 2010 loppuun asti, joten ainakaan vielä ensi kaudeksi Ferrarilla ei olisi asiaa Indy Cariin. Ferrarin emoyhtiö Fiat vahvisti kuitenkin jo helmikuussa, ennen kulukattokiistan tuomista julkisuuteen, neuvottelevansa moottorien toimittamisesta Indy Cariin kaudelle 2011.
Yhdysvallat on Ferrarin katuautomyynnin tärkein markkina-alue, joten Ferrarin moottoriurheilupanostuksien lisääminen Yhdysvalloissa olisi perusteltua.
Muita vaihtoehtoja:
A1GP
Maiden välinen kilpa-autosarja A1GP on jo Ferrarin hallussa, sillä italialaistalli suunnittelee sarjan kaikki autot ja toimittaa moottorit vuoden 2014 loppuun asti ulottuvalla sopimuksella. Vuonna 2005 käynnistetty A1GP ei ole kuitenkaan yltänyt taloudellisesti kannattavaksi sarjaksi eikä se ole pystynyt tekemään läpimurtoa rata-autoilun huippukisojen joukkoon.
F1-tallien oma uusi sarja
F1-autonvalmistajat ovat jo useamman vuoden uhkailleet omalla, formula ykkösten kanssa kilpailevalla sarjalla. Grand Prix World Championship -niminen sarja oli alun perin tarkoitus aloittaa jo vuonna 2004, mutta suunnitelmat kariutuivat, kun Ferrari lipesi rintamasta sitouduttuaan silloin jatkamaan formula ykkösissä vuoden 2012 loppuun asti. Mikäli tehdastallit lähtevät nyt joukolla pois formula ykkösistä, olisi kokonaan uudelle sarjalle tilausta.
Teksti: Jani Merimaa
(MTV3)