Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes toi F1-tarkastajien pöydälle ratkaisun, jonka laillisuuteen ei uskottu – ”Toivoivat, että menisimme pois”

Chris Putnam / Barcroft Studios / Future Publishing
Julkaistu 09.06.2020 08:18
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen F1-tallin tekninen johtaja James Allison paljastaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n hylänneen kertaalleen tiimin kehittämän kohutun DAS-järjestelmän ennen kuin insinöörit pystyivät kiertämään säännön oikeaoppisesti.

Mercedes kohautti eteen ja taakse liikkuvalla ohjauspyörällään viime helmikuun Barcelonan talvitesteissä. Myöhemmin on käynyt ilmi, että sama ratkaisu oli jo tuotu radalle edellisen kesän Unkarin GP:ssä.

DAS (Dual-Axis Steering) on järjestelmä, jolla Mercedes pystyy säätämään etupyöriensä aurauskulmia radan kohdasta riippuen. Suorilla pyörät oikaistaan, mikä vähentää vierintävastusta, mutta mutkissa niiden kulma auttaa paremman pidon ja pienemmän kuluman saavuttamisessa.

Järjestelmää ohjataan vetämällä rattia kuljettajaa kohti ja työntämällä sitä takaisin eteenpäin. Allisonin mukaan asian vieminen läpi FIA:n teknisessä delegaatiossa ei ollut aivan yksinkertainen juttu.

Kaudella 2019 FIA hylkäsi Mercedeksen kehittämän vivun toteamalla, että sääntöjen mukaan koko ratin täytyy liikkua.

– Se oli kieltämättä aika vaikea juttu, Allison kommentoi Mercedeksen julkaisemalla haastatteluvideolla.

– Halusimme itse asiassa tuoda sen käyttöön jo vuonna 2019. Veimme ideamme FIA:lle ja selitimme heille, miksi se meidän mielestämme oli laillinen. Sitten he vastahakoisesti myönsivät, että kaksiakselinen ohjaus oli todellakin sääntöjenmukainen.

Tarkastajien kommentti siitä, että koko ohjauksen täytyy liikkua, laukaisi oikean kehityssuunnan löytymisen.

– Uskon, että kun he sanoivat sen, he toivoivat, että se olisi liian vaikea toteuttaa, ja me vain menisimme pois emmekä aiheuttaisi heille enempää päänvaivaa, Allison nauraa.

Pääsuunnittelija John Owen otti tämän haasteena ja loihti seuraavan kehitysversion DAS:sta.

– Johnilla on hyvä tuntuma siihen, pystyykö hän tekemään jotain täysin pystymetsästä. Hän uskoi pystyvänsä siihen ja kokosi erittäin lahjakkaan ryhmän suunnittelijoita, Allison selvittää.

– He saivat aikaiseksi kaksi tai kolme tapaa, jolla sen voi toteuttaa. He valitsivat niistä todennäköisimmän, ja noin vuotta myöhemmin tuli DAS-järjestelmä, jonka näitte kauden alussa.

Lisää aiheesta:

Mercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavallaMercedes-velho vahvistaa kohuvideon aidoksi: näin Lewis Hamilton kukisti Kimi Räikkösen DAS-järjestelmällä jo kauan sitten!F1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Helmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaanMercedes-pomoa hiillostettiin mystisestä havainnosta: ”Sen nimi on DAS – muun tiedon pidämme itsellämme”Mitä F1-sarjan hylkäyskohussa todella tapahtui? Ossi Oikarinen valotti ovelaa kulissipeliä – "Järjestelmästä kysyttiin niin, että se olisi mahdollisimman laiton"
F1MercedesValtteri BottasUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"