Mercedes toi F1-tarkastajien pöydälle ratkaisun, jonka laillisuuteen ei uskottu – ”Toivoivat, että menisimme pois”

Mercedeksen F1-tallin tekninen johtaja James Allison paljastaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n hylänneen kertaalleen tiimin kehittämän kohutun DAS-järjestelmän ennen kuin insinöörit pystyivät kiertämään säännön oikeaoppisesti.

Mercedes kohautti eteen ja taakse liikkuvalla ohjauspyörällään viime helmikuun Barcelonan talvitesteissä. Myöhemmin on käynyt ilmi, että sama ratkaisu oli jo tuotu radalle edellisen kesän Unkarin GP:ssä.

DAS (Dual-Axis Steering) on järjestelmä, jolla Mercedes pystyy säätämään etupyöriensä aurauskulmia radan kohdasta riippuen. Suorilla pyörät oikaistaan, mikä vähentää vierintävastusta, mutta mutkissa niiden kulma auttaa paremman pidon ja pienemmän kuluman saavuttamisessa.

Järjestelmää ohjataan vetämällä rattia kuljettajaa kohti ja työntämällä sitä takaisin eteenpäin. Allisonin mukaan asian vieminen läpi FIA:n teknisessä delegaatiossa ei ollut aivan yksinkertainen juttu.

Kaudella 2019 FIA hylkäsi Mercedeksen kehittämän vivun toteamalla, että sääntöjen mukaan koko ratin täytyy liikkua.

– Se oli kieltämättä aika vaikea juttu, Allison kommentoi Mercedeksen julkaisemalla haastatteluvideolla.

– Halusimme itse asiassa tuoda sen käyttöön jo vuonna 2019. Veimme ideamme FIA:lle ja selitimme heille, miksi se meidän mielestämme oli laillinen. Sitten he vastahakoisesti myönsivät, että kaksiakselinen ohjaus oli todellakin sääntöjenmukainen.

Tarkastajien kommentti siitä, että koko ohjauksen täytyy liikkua, laukaisi oikean kehityssuunnan löytymisen.

– Uskon, että kun he sanoivat sen, he toivoivat, että se olisi liian vaikea toteuttaa, ja me vain menisimme pois emmekä aiheuttaisi heille enempää päänvaivaa, Allison nauraa.

Pääsuunnittelija John Owen otti tämän haasteena ja loihti seuraavan kehitysversion DAS:sta.

– Johnilla on hyvä tuntuma siihen, pystyykö hän tekemään jotain täysin pystymetsästä. Hän uskoi pystyvänsä siihen ja kokosi erittäin lahjakkaan ryhmän suunnittelijoita, Allison selvittää.

– He saivat aikaiseksi kaksi tai kolme tapaa, jolla sen voi toteuttaa. He valitsivat niistä todennäköisimmän, ja noin vuotta myöhemmin tuli DAS-järjestelmä, jonka näitte kauden alussa.

Lue myös:

    Uusimmat