Mercedes paljasti suunnitelmansa: näin Max Verstappen riisuttiin sunnuntaina aseista – Valtteri Bottaksella tärkeä rooli

Sunnuntaina Itävallassa ajetussa F1-kauden toisessa osakilpailussa kävi juuri niin kuin ennakkoon sopi odottaa: Mercedes käytti kärkitaistelussa määräylivoimansa hyväkseen ja nappasi kaksoisvoiton Red Bullin Max Verstappenin nenän edestä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Paalupaikalta startannut Lewis Hamilton ja hänen rinnaltaan kakkosruudusta matkaan ampaissut Verstappen suoriutuivat lähdöstä siististi. Aika-ajossa neljänteen ruutuun jäänyt Hamiltonin tallikaveri Valtteri Bottas ei sen sijaan kyennyt ohittamaan kolmosruudussa ollutta McLarenin Carlos Sainzia.

Kun Ferrari-kuljettajat Charles Leclerc ja Sebastian Vettel kolaroivat heti kolmannessa mutkassa, radalle tuli turva-auto, joka hidasti kuljettajien menoa aina kolmannen kierroksen loppuun saakka.

Tämän jälkeen Bottas yritti vielä parin kierroksen ajan Sainzin ohi, kunnes kuudennella kierroksella viimein tärppäsi. Tässä vaiheessa Bottas oli 4,3 sekunnin päässä Verstappenista ja 5,8 sekunnin päässä Hamiltonista.

Alkoi Bottaksen ensimmäinen kiri.

– Auto oli melko vahva, ja pystyimme tekemään ensimmäisellä stintillä sen, mitä halusimme. Lewis teki eroa Maxiin, ja Valtteri pääsi ruuhkasta eroon niin, että pystyimme joko pysähtymään ennen Maxia tai pakottamaan hänet pysähtymään, Mercedeksen johtava insinööri Andrew Shovlin kertaa tallin verkkosivuilla.

Kaikki kolme lähtivät kilpailuun pehmeimmällä rengasseoksella.

Lopulta se oli Verstappen, joka pysähtyi ensimmäisenä. Hän tuli varikolle 24. kierroksen pätteeksi. Tuossa vaiheessa Red Bull -kuljettaja oli 5,9 sekunnin päässä Hamiltonista ja Bottas oli noussut 1,8 sekunnin päähän hänestä.

Kolme kierrosta myöhemmin oli Hamiltonin vuoro pysähtyä, ja kärkikolmikosta ainoana radalla jatkanut Bottas nousi kilpailun kärkeen.

– Olisimme halunneet venyttää Lewisin ensimmäisen stintin vähän pidemmäksi, mutta hänen eteensä tuli kierroksella ohitettavia, joten päätimme tuoda hänet sisään ja varmistaa sijoituksen. Valtteri pysyi radalla, jotta saimme luotua päinvastaisen strategian Maxiin verrattuna, mutta hänetkin piti ottaa sisään kierroksella ohitettavien takia, Shovlin sanoo.

Bottas jatkoi radalla aina 34. kierroksen loppuun saakka – siis kymmenen kierrosta pidempään kuin Verstappen ja seitsemän kierrosta pidempään kuin Hamilton. Tämä maksoi suomalaiselle useita sekunteja, sillä radalle palatessaan hän oli pudonnut kahdeksan sekunnin päähän Verstappenista ja 13 sekunnin päähän Hamiltonista.

Kaikki oli kuitenkin laskelmoitua, ja seuraavaksi alkoi Bottaksen toinen kiri.

– Lewisin toinen stintti oli selkeä: hän piti vain yllä eroa takana tuleviin sekä piti auton ja moottorin kunnossa. Valtterilla oli vähän enemmän tekemistä. Hän menetti aikaa sellaisten kierroksella ohitettavien kanssa, jotka ajoivat keskenään kilpaa. Tästä huolimatta Valtteri ajoi joitakin mahtavia kierroksia, ja ennustimme, että hän tavoittaisi Maxin kilpailun loppuun mennessä.

– Sitten Maxin autoon tuli pieniä vaurioita, ja hänen renkaansa olivat kuluneet, joten Valtteri tavoitti hänet nopeammin kuin olimme ennustaneet. Lopulta Valtteri teki hienon ohituksen.

Bottas nousi Verstappenin kantaan 65. kierroksella, reilut kuusi kierrosta ennen ruutulippua. Ensimmäinen ohitus tapahtui 66. kierroksella nelosmutkaan johtavalla pitkällä suoralla, mutta Verstappen nousi vielä neljännessä ja viidennessä mutkassa rinnalle ja sitten kuudennessa mutkassa ohi paremman ajolinjansa turvin. 

Kierrosta myöhemmin Verstappenilla ei kuitenkaan ollut enää mitään mahdollisuuksia, kun takasiipi avoimena lasketellut Bottas tuli ohi nelosmutkaan johtavalla suoralla.

Lue myös:

    Uusimmat