Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lumiset liikennemerkit puhuttavat: Ylikomisario Pasterstein ja professori Tolvanen lähettivät medialle yhteisen tiedotteen "ilman toimittajan tulkintoja"

1:34Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivatNäin Suomen uudet peltipoliisit toimivat.
Julkaistu 13.12.2018 11:37

Ville Järveläinen

Lumiset liikennemerkit ovat aiheuttaneet keskustelua tällä viikolla niin perinteisessä kuin sosiaalisessakin mediassa. Jos nopeusrajoitusta ei voi todeta liikennemerkistä, onko autoilijan vika, jos hän ajaa ylinopeutta?

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein on tällä viikolla asetettu mediassa napit vastakkain Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professorin Matti Tolvasen kanssa. Taustalla on sosiaalisessakin mediassa käyty keskustelu siitä, kuka on vastuussa, mikäli nopeusrajoitusta ilmaiseva liikennemerkki on lumen peitossa, ja kuljettaja ajaa tämän seurauksena ylinopeutta.

Pasterstein ja Tolvanen kertovat yhteisessä tiedotteessaan keskustelleensa asiasta kahden kesken.

– Mediassa on viime päivinä kirjoiteltu liikennerikoksista ja lumisista liikennemerkeistä tavalla, jossa mielipiteemme ja lausumamme on asetettu vastakkain, ja väitetty, että olisimme eri mieltä kuljettajan vastuuseen ja liikennemerkkien havaittavuuteen liittyvissä asioissa, medialle lähetetyssä tiedotteessa kerrotaan.

– Keskustelimme uutisoinnista puhelimitse ja päätimme laatia tämän tiedotteen, jotta asiassa saataisiin julki näkemyksemme ilman toimittajan tekemiä tulkintoja.

Pasterstein ja Tolvanen päättivät myös avata mediassa esitettyjä väitteitä ja kertoa tienkäyttäjille, kuinka näkymättömissä olevien liikenneopasteiden kanssa tulisi toimia.

– Viranomaiset ovat rikosprosessissa puolueettomia, eikä kukaan halua että tienkäyttäjät hyväksyvät rikesakkoja sen takia etteivät ymmärrä miten tieliikenne- ja rikoslain säännöksiä tulisi tulkita.

Jotta lehdissä esitetyt näkemykset tulisivat ymmärretyiksi, on Pastersteinin ja Tolvasen mukaan ensin syytä kiinnittää huomiota viranomaisten rooleihin rikosprosessin eri vaiheissa:

Esitutkintaviranomaisena poliisi pyrkii selvittämään mitä on tapahtunut. Jos on ilmiselvää, että liikennemerkki ei ole ollut nähtävissä tai muutoin kuljettajan tiedossa, poliisi poistaa kuljettajalle lähetyn rikesakon. Vaikka liikennemerkki olisi täysin lumen peitossa, tulee asiassa kuitenkin arvioida myös sitä, onko kuljettaja tiennyt liikennemerkin osoittamasta kiellosta tai määräyksestä.

Tällainen tapaus voisi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun tieosuus on kuljettajalle erityisen tuttu, kuten kotikatu tai muu vastaava paikka. Jos jää epäselväksi, onko liikennemerkki ollut havaittavissa tai muuten kuljettajan tiedossa, poliisi hankkii asiassa saatavilla olevan selvityksen ja lähettää tapauksen syyttäjälle arvioitavaksi.

Syyttäjä puolestaan arvioi poliisin suorittaman tutkinnan perusteella, onko kuljettajan todennäköistä epäillä syyllistyneen tekoon josta tätä epäillään. Lopulta syyttäjän vaatiessa kuljettajalle rangaistusta, tuomioistuin päättää mitä asiassa on pidettävä totena. Mikäli poliisi itse arvioisi näytön perusteella mitä on tapahtunut, ottaisi poliisi siis roolin joka kuuluu syyttäjälle ja tuomioistuimelle.

– Keskusteltuamme lumisiin liikennemerkkeihin liittyvistä kysymyksistä huomasimme, että toisin kun Iltalehdestä saatoitte lukea, olemme asioista samaa mieltä, Pasterstein ja Tolvanen päättävät tiedotteensa.

Lue myös: Kasperi, 29, onnistui siinä, missä lukuisat lakimiehet eivät: Lumisen liikennemerkin tuomat sakot kumottiin ensi kertaa – näin hän sen teki

Lisää aiheesta:

Poliisi pysäytti punaisia päin ajaneen betoniauton kuljettajan – yksi asia pelasti sakoltaJärjetön ylinopeus Länsiväylällä tallentui poliisiauton kameraan – ylikomisario Dennis Pasterstein ruoti aiemmin julkaisemattomia videoita MTV:lleMoottoripyöräpoliisi ei antanut tietä suojatiellä olleille Helsingissä – tästä syystä edes esitutkintaa ei aloitettuSaitko videolle, kun joku aasi törttöili liikenteessä, mutta poliisi ei siltikään tee mitään? Tästä syystä kiistattomatkaan todisteet eivät aina johda toimenpiteisiinTämäkin muuttui: Poliisia ei välttämättä enää hälytetä onnettomuuspaikallePoliisi julkaisi kameratolpan käräyttämän joulupukin kuvan – kansalainen tunnisti isäkseen ja kanteli pukin henkilöllisyyden paljastamisesta ylimmälle laillisuusvalvojalle
LiikennemerkitYlinopeusLiikennesäännötLiikennesakotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikennemerkit
  • 10.7.06:29
    Liikennesäännöt

    Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?

  • 9.5.18:02
    Liikenne

    Tämän liikennemerkin laiminlyönti kävi autoilijalle kalliiksi – poliisi lätkäisi päiväsakkoja

  • 25.2.13:20
    Liikennesäännöt

    Poliisi valvoi risteystä ja havaitsi ikävän ilmiön – lähes puolet kuskeista toimi väärin

  • 3.1.05:19
    Liikennesäännöt

    Tämän mokan sinäkin voit tehdä liikenneympyrässä – video näyttää vaaranpaikan

  • 28.12.202407:29
    Liikenne

    Joko olet törmännyt talviliikenteen "valomerkkeihin"? Suunnittelija Anssi kertoo, miten ne toimivat