Lumiset liikennemerkit ovat aiheuttaneet keskustelua tällä viikolla niin perinteisessä kuin sosiaalisessakin mediassa. Jos nopeusrajoitusta ei voi todeta liikennemerkistä, onko autoilijan vika, jos hän ajaa ylinopeutta?
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein on tällä viikolla asetettu mediassa napit vastakkain Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professorin Matti Tolvasen kanssa. Taustalla on sosiaalisessakin mediassa käyty keskustelu siitä, kuka on vastuussa, mikäli nopeusrajoitusta ilmaiseva liikennemerkki on lumen peitossa, ja kuljettaja ajaa tämän seurauksena ylinopeutta.
Pasterstein ja Tolvanen kertovat yhteisessä tiedotteessaan keskustelleensa asiasta kahden kesken.
– Mediassa on viime päivinä kirjoiteltu liikennerikoksista ja lumisista liikennemerkeistä tavalla, jossa mielipiteemme ja lausumamme on asetettu vastakkain, ja väitetty, että olisimme eri mieltä kuljettajan vastuuseen ja liikennemerkkien havaittavuuteen liittyvissä asioissa, medialle lähetetyssä tiedotteessa kerrotaan.
– Keskustelimme uutisoinnista puhelimitse ja päätimme laatia tämän tiedotteen, jotta asiassa saataisiin julki näkemyksemme ilman toimittajan tekemiä tulkintoja.
Pasterstein ja Tolvanen päättivät myös avata mediassa esitettyjä väitteitä ja kertoa tienkäyttäjille, kuinka näkymättömissä olevien liikenneopasteiden kanssa tulisi toimia.
– Viranomaiset ovat rikosprosessissa puolueettomia, eikä kukaan halua että tienkäyttäjät hyväksyvät rikesakkoja sen takia etteivät ymmärrä miten tieliikenne- ja rikoslain säännöksiä tulisi tulkita.