Lotuksella ihmelaite Spassa - näistä putkista ja aukoista on kyse

Takasiivelle johtavan ilmaputken pää
Pienempi ilmaputki johtaa takasiivelle, kun taas isommasta putkesta ilma tulee takasiiven alapuolelleSutton
Julkaistu 30.08.2012 17:57(Päivitetty 30.08.2012 18:00)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

Lotus-talli on varustanut molemmat F1-autonsa Belgian GP:tä varten uuden ns. tupla-DRS-järjestelmän vaatimilla putkilla ja aukoilla.

Lotuksen uutuuslaitteen toimintaperiaatteesta ei ole varikolla täyttä varmuutta, mutta sen on ilmeisesti tarkoitus parantaa huippunopeutta suorilla.

Auton moottorinkatteen ilmanottoaukon molemmilla puolilla on ylimääräiset aukot, joiden kautta ilmaa virtaa auton sisälle kanavaan. Ilma tulee ulos auton perässä olevista kahdesta putkesta, joista pienempi putki johtaa suoraan takasiivelle ja isompi putki takasiiven alapuolelle. Vauhdin kasvaessa ilmavirtaus putkien läpi ilmeisesti muuttuu luoden erilaisen aerodynaamisen vaikutuksen.

Talli ei ole vielä ilmoittanut, käyttääkö se tupla-DRS-järjestelmää sunnuntain GP:ssä. Päätös on luvassa harjoitusten jälkeen.

Ilmanottoaukot moottorinkatteen aukon molemmin puolinIlmanottoaukot moottorinkatteen aukon molemmin puolinSutton

Räikkösen uusi ase paljon odotettua tehokkaampi?

Tuoreimmat aiheesta

Belgian GP