Kimi Räikkösen edustaman Lotus-tallin autoonsa kehittämä "tupla-DRS"-järjestelmä saattaa olla paljon tehokkaampi kuin alun perin ajateltiin, kertoo Autosport.com.
Lehden tietojen mukaan Lotuksen "tupla-DRS" antaa suorilla huippunopeusetua silloin, kun varsinaista DRS-järjestelmää ei ole käytössä. Mercedes-talli kehitti ensimmäisenä tallina autoonsa "tupla-DRS"-järjestelmän, joka tuo hyötyä silloin, kun DRS-takasiipi on auki. Lotuksen systeemin toimintaperiaatteen arvellaan olevan siis juuri päinvastainen Mersuun verrattuna.
Aika-ajossa DRS-takasiipeä saa avata vapaasti, joten Lotuksen ratkaisu ei tuo siihen suurta etua, mutta kilpailuissa Lotuksen ratkaisu avittaa koko ajan, sillä takasiipeä saa avata vain yhdellä kohtaa kierroksesta, jos kuljettaja ajaa alle sekunnin päässä edellään olevasta.
- Kiitos ilman kanavoimisen fiksusti moottorinkatteen läpi takasiivelle, ideana on se, että kun Lotuksen DRS on suljettuna, sakkaa takasiipi kovassa nopeudessa - tarjoten lisänopeutta suoralla. Sen sijaan että laite toimisi kuin Mercedeksen tupla-DRS-systeemi, joka tarjoaa lisävauhtia vain aika-ajoon, Lotuksen versio toimii parhaiten kisassa, Autosportin toimittaja Jonathan Noble kirjoittaa.
Varikolla ei ole vielä tarkkaa käsitystä Lotuksen uutuuden toimintaperiaatteesta, joten kyse on vielä valistuneista arveluista. Lotuksen on tarkoitus ottaa tupla-DRS kisakäyttöön seuraavassa osakilpailussa Belgiassa.
- Puhutaan, että se voisi auttaa 6-7 km/h pitkillä suorilla, joilla kilpakumppanit eivät voi käyttää heidän DRS:ää - mikä voisi olla valtava etu, joka mahdollistaa Räikköselle ja Grosjeanille kilpakumppaneista ohi pääsemisen ja sijoituksen puolustamisen radoilla, joilla on kunnollisia suoria, Noble jatkaa.