Hävittäjälentäjä näyttää, mitä kaikkea Hornetin ohjaamoon puetaan ylle.
Hävittäjälentäjä joutuu lentoon lähtiessään varautumaan moniin uhkaskenaarioihin, jos kaikki ei menekään täysin nappiin. Jos hävittäjään iskee ilmassa kriittinen vika, voi se vaatia heittoistuinhyppyä ilmasta.
Lapin lennoston hävittäjälentolaivue 11:n komentaja, everstiluutnantti Lasse Louhela kertoo, että heittoistuimen käyttöä tarvitaan ani harvoin, mutta mahdollisuus on silti otettava aina huomioon.
– Korkealla ilmanalassa voi olla kovia pakkaslukemia ja pakkasen purevuus on erittäin kova suuresta nopeudesta johtuen. Esimerkiksi jos pakkasta on 50 astetta ja nopeus 120 kilometriä tunnissa, on purevuus jo yli -85 astetta. Hyppyhetkellä nopeus voi olla jopa 800 kilometriä tunnissa, Louhela havainnollistaa.
Hypyn jälkeen pelastautuminen voi kestää pahimmillaan useita tunteja. Varustuksen pitääkin olla tarpeeksi lämmin, jotta sillä selviää maastossa kovallakin pakkasella.
Laivueen kalustona ovat Hornet-hävittäjät.
Videolla Hornet-lentäjä, majuri Teemu Elonen näyttää, kuinka monta kerrosta hävittäjälentäjä pukee päälleen ennen suoritusta.
Mutta tuleeko ohjaamossa kuuma, kun kerroksia lyödään niin monta päällekkäin?
