Kasvava tavara-ahdistus tekee ihmisistä entistä harkitsevampia lahjaostoksilla. Kuluttajatutkimuksissa on viitteitä siitä, että yhä useampi kuluttaja haluaa välttää turhan tavaran lahjaksi antamista.
Lue myös:
Aineettomien lahjojen arvostus kasvaa koko ajan. Kokemukset ja elämykset ovat yhä suositumpia lahjaideoita.
– Lahjan ei tarvitse olla enää fyysinen, jotta sitä arvostetaan. Myös kokemus voi olla yhtä arvokas, kertoo Jyväskylän yliopiston markkinoinnin professori Outi Uusitalo.
Uusitalo uskoo, että digitaalisuus on vaikuttanut osaltaan aineettomien lahjojen arvostukseen, koska digimaailmassa olemme tottuneet käyttämään aineettomia asioita uudella tavalla. Esimerkiksi ennen musiikki ja kuvat olivat kiinni konkreettisissa tavaroissa, kun nykyään ne ovat digitaalisina. Myös kirjojen lukemisesta on tullut nykypäivänä kokemus, eikä kirja ole vain fyysinen esine, joka omistetaan.
Aineettomuuden ihannointi näkyy myös kuluttajatutkimuksissa, joissa on viitteitä yhä kasvavaan tavara-ahdistukseen. Siitä voi kärsiä kuka tahansa ikään katsomatta. Uusitalo sanoo, että usein vanhemmilla sukupolvilla ahdistus johtuu vuosien aikana kertyneistä tavaroista, jotka täyttävät varastot. Sen sijaan nuoremmat sukupolvet pelkäävät, että heistä tulee samanlaisia hamstraajia kuin vanhemmistaan. He ovat nähneet tavaran haalimisen seuraukset.
