Kustantajat löysivät netin kirjojen markkinoinnissa

Kustantajat kilpailevat yhä voimakkaammin netissä. Kirjailijat panostavat omiin kotisivuihinsa ja kustantajamme julkaisevat omia sivustoja nykyään jopa yksittäisille kirjoille.

- Kirjailijoita ei välttämättä näe kuin messuilla, mutta näin he ovat tavallaan kaiken kansan nähtävissä täältä Utsjoelle, kuvaa kustannusyhtiö WSOY:n verkkopäätoimittaja Tiina Pyrylä.

Netissä voi yhä useammin kuunnella tai lukea kokonaisia lukuja uutuusromaaneista jo viikkoja ennen julkaisua. Verkossa voi myös tutustua tuoreimpiin kritiikkeihin tai vaikkapa katsoa suosikkikirjailijansa haastattelua.

- Se on vaivaton tapa tavoittaa nuorempia ihmisiä, jotka eivät tilaa enää edes lehtiä vaan saavat kaiken sen tietonsa - tai ainakin luulevat saavansa - netistä, sanoo puolestaan syksyllä uusimman Troikka-romaaninsa julkaissut kirjailija Jari Tervo.

Suomessa verkkomarkkinointi on vasta esikuvia hakevaa kokeilua, mutta maailmalla laitetaan kasvavia summia kirjallisuuden verkkomarkkinointiin. Ruotsissa kirjoista myydään jo yli viidennes netissä. Suomessa vastava luku on seitsemisen prosenttia, mutta silti yhä useampi tekee jo ostopäätöksen netissä.

Vanhemman väen suosikkien tai varsinkaan sotakirjojen markkinointi ei verkossa juuri kannata. Nuoria puhuttelee netin yhteisöllisyys ja käännöskirjoilla onkin aina verkkosivustot. Lapset puolestaan saadaan innostumaan kirjamarkkinoinnin ohessa tarjottavilla peleillä.

Uusinta uutta ovat kirjailijahaastattelut virtuaalimaailmassa, jossa ylikansalliset bestselleristit tavoittavat satojen lukijoiden sijaan satojatuhansia. Esiintymiskyky lisää klikkauksia. Parhaiten maailmalla myyvätkin nyt hyvännäköiset parikymppiset kirjailijat, keskittyivätpä he sitten netissä esittelemään teoksiaan tai vaikkapa kenkiään.

Lue myös:

    Uusimmat